23948sdkhjf

Alibaba i Stockholm

År 2020 beräknas Kina stå för 60 procent av världens e-handel. En intressant marknad för exportstarka Sverige. – Den som vill in på den kinesiska e-handelsmarknaden måste ha tålamod, säger David Lloyd, Alibabas direktör för de nordiska marknaderna.

David Lloyd är på besök i Stockholm idag för att tala för intresserade svenska exportföretag som vill in på kinesiska e-handelsmarknaden.
Det är första gången som kinesiska e-handelsjätten Alibaba kommer till Sverige för att diskutera den kinesiska e-handelsmarknaden och de senaste trenderna, och man gör det i Stockholm tillsammans med representanter från Business Sweden.

Mobilen regerar

Även om bara hälften av Kinas befolkning är online, så är det en enorm mängd potentiella kunder. Och de som är online, är det via mobilen.
– I Kina är internet mobilt, säger Alibabas Europachef Terry von Bibra och ger exemplet med Singles day som återkommer varje 11 november.
– Det är världen sstörsta shoppingevent. Förra året gjordes 82 procent av köpen online.
Om e-handeln i väst beskrivs som dessserten, där butikerna på fina shoppinggatan är huvudrätten, är det tvärtom i Kina.
– I Kina är e-handeln så att säga huvudmåltiden, konstaterar Terry von Bibra.

De tre f:n

I huvudsak är det tre F som Kinas konsumeter nu är intresserade av, enligt David Lloyd: Food, fashion och furniture, alltså mat, mode och möbler.
Han lade till ytterligare en bokstav, P, som stöd för minnet för den som sneglar på Kinamarknaden.
Pace (som i kravet på snabbhet) partnership (samarbete med kinesiska experter på till exempel marknadsföring, webbsidesutformning och logistik) och, som sagt, tålamod (patience).

Lön för mödan
Han avslutade med att citera Alibabas grundare, den legendariske Jack Ma:
”Today is difficult, tomorrow is much more difficult. The day after tomorrow is very beautiful” .

Läs mer om Alibaba och kinesisk e-handel i nästa nummer av Dagens Handel på papper.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126