De blev februaris förlorarbranscher
Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på cirka 52,5 miljarder kronor i februari HUI researchs detaljhandelsindex.
Det motsvarar en minskning på 1,3 procent i löpande priser jämfört med samma period föregående år. Dagligvaruhandeln minskade med 1,0 procent och sällanköpsvaruhandeln minskade med 1,5 procent.
Skottdagen spökar
Det svaga utfallet förklaras av att februari 2016 innehöll en extra försäljningsdag i och med skottdagen. En extra försäljningsdag i februari motsvarar drygt 2 miljarder kronor. Det gör att effekten på tillväxttakten blir betydande, skriver HUI reserach i sin analys. Korrigerat för det, ökade detaljhandelns totala försäljning istället med 2,5 procent.
"Godkänd start"
Detaljhandelsåret 2017 har i och med februari månads preliminära utfall fått en godkänd start, konstaterar HUI research vidare.
Under årets två första månader har detaljhandeln sålt varor och tjänster till ett totalt värde av 108 miljarder kronor. Det motsvarar en tillväxttakt om 2,7 procent (i löpande priser och kalenderkorrigerat). Visserligen måste inledningsmånaderna tolkas försiktigt, januari och februari är årets omsättningsmässigt svagaste månader, men utfallet ligger i linje med helårsprognosen om 3 procent, konstaterar HUI.
Dagligvaror svagare än förväntat
Dagligvaruhandelns preliminära försäljningstillväxt under februari var svagare än förväntat och bör tolkas med försiktighet, skriver HUI Reserach.
Korrigerat för en försäljningsdag mindre ökade dagligvaruhandelns försäljning med 2,1 procent, varav drygt 2 procentenheter kan förklaras av prishöjningar. Den reella ökningen var därför mycket knapp i februari, särskilt mot bakgrund av Sveriges starka befolkningstillväxt.
Hemel, kläder och sport månadens förlorare
Sällanköpsvaruhandelns försäljning ökade med 3,3 procent i februari (i löpande priser och kalenderkorrigerat).
Av de omsättningsmässigt större branscherna bidrog framför allt bygghandeln, möbelhandeln och heminredningshandeln till ökningen. Sämre gick det för elektronikhandeln, klädhandeln och sporthandeln som alla backade i februari – även när hänsyn tagits till månadens kalendereffekt.
Möbler, skor och sport prisminskade
Prisutvecklingen på detaljisternas varor och tjänster var nästintill oförändrad under februari månad, men det finns stora inneboende skillnader mellan branscherna. Dagligvaruhandelns prisutveckling uppmättes till drygt 2 procent i februari, vilket var högst bland alla delbranscher. Desto svagare gick det för apotekshandeln, elektronikhandeln, heminredningshandeln, möbelhandeln, skohandeln och sporthandeln som alla uppvisade prisminskningar under månaden.