23948sdkhjf

RnB mot modeströmmen

När marknaden backar ökar Retail n Brands. Resultatrapporten för andra kvartalet, 1 december 2016 – 28 februari 2017 visar ökad försäljning, högre omsättning och bättre rörelseresultat.

I en intervju i Dagens Handel i oktober förra året berättade RnB:s vd Magnus Håkansson om det hårda arbete man lagt ner på att vända koncernen som gjort kraftiga förluster under många år. Han berättade då att det tagit tre år att vända modekoncernen från vilsenhet och massiva förluster till vinst.


”I dag är man mitt i en omställning – företaget blir mer snabbfotat för att komma närmare kunderna och öka lönsamheten” skrev Dagens Handel då.


Åtgärderna hade bestått i en kraftig uppryckning av klassiska Polarn och Pyret, avyttring av JC, nedläggning av damkedjan Sisters och utveckling av herrkedjan Brothers. E-handelskonceptet Man of a Kind hade nyligen sjösatts. Departements&Stores som består av verksamheterna på NK, tuffade på.


Dagens delårsrapport visar att bolaget fortsätter på den inslagna vägen:


Under andra kvartalet ökade försäljningen i jämförbara butiker med 0,6 procent, medan marknaden som helhet backade med 2,4 procent.


Nettoomsättningen ökade med 3,1 procent, från 573 miljoner kronor till 590 miljoner.


Rörelseresultatet ökade med 10 miljoner till 11 miljoner.


Magnus Håkansson kommenterar rapporten:
”Polarn O. Pyret fortsätter sin starka utveckling från första kvartalet och levererar en betydande resultatförbättring, som motsvarar mer än hela resultatförbättringen för koncernen i kvartalet.


Den i första kvartalet bedömda tillfälliga resultatnedgången i Departments & Stores har visat sig korrekt och affärsområdet är under andra kvartalet tillbaka på samma resultattakt som motsvarande period föregående år.


Även Brothers redovisar ett resultat i linje med föregående år. E-handelskonceptet Man of a kind, som är under uppbyggnad, belastar resultatet i kvartalet enligt plan.


Sammantaget presterade våra tre koncept 0,3 procent bättre än den svenska marknaden för jämförbara butiker och totalt ökade försäljningen med tre procent under andra kvartalet. Försäljningen i jämförbara butiker för den svenska marknaden har enligt Stilindex för samma period utvecklats negativt med 2,4 procent.”

Källa: RNB

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062