23948sdkhjf

E-handelsproffs satsar i svenska outdoormärket för barn

Svenska Isbjörn får nya delägare. E-handelstrion som grundade Addnature går in som trejde största delägare i bolaget och varumärket som specialiserar sig på funktionsplagg för outdoor för barn och unga.

Isbjörns signum är högfunktionskläder, med samma prestanda som för vuxna.
Mathias Hedström tillträdde för ett år sedan som styrelseordförande för Isbjön.
Nu går han tillsammans med övriga två grundare av outdoorbolaget Addnature, Klas Berggren och Martin Larsson, in som delägare.
– De har ett stort kunnande inom sport- och outdoorbranschen liksom av att skapa en stark tillväxt för bolag, inte minst genom e-handel,, säger vd Maria Frykman Forsberg,

Satsar i Tyskland och Kina
Bolaget är i ett expansivt skede och satsar stort i bland annat Tyskland och Kina.
Under hösten 2016 har ISBJÖRN of Sweden introducerat försäljningen i Kina genom kedjan SanFo, i butiker i Peking och Shanghai, med som ledningen beskriver ”mycket positivt” resultat.  I februari ställde man ut på Ispo i Peking för första gången.
- Introduktionen i Kina har fallit väl ut, så pass väl att vi satsar vidare. Den kinesiska marknaden är spännande för oss, med en växande köpstark medelklass, som visar stort intresse för kvalitativa utekläder. Kinesiska familjer visar en nyfikenhet på den skandinaviska livsstilen, med en aktiv fritid utomhus tillsammans med sina barn, säger Maria Frykman Forsberg.
Hon fortsätter:
– Vi har även fått lära oss att kinesiska konsumenter lägger allt större vikt vid hållbarhet och miljövänliga produkter. Detta är ett av våra främsta fokus-områden.

Isbjörns-fakta:
Sportklädesmärket för barn
Grundat 2005 av Maria Frykman Forsberg och Camilla Schmidt.
Märket säljs i Skandinavien, Europa, Japan och Kina, med Tyskland och Kina som extra viktiga exportmarknader just nu.
Isbjörn arbetar med återförsäljare (butiker och nätbutiker) och genom egen nätbutik.
I Sverige säljs märket bland annat Naturkompaniet, Addnature, Babyshop, Outnorth och Sportamore.
Företaget är värderat till 24 miljoner kronor. 2016 omsatte bolaget 15,7 miljoner kronor med en vinst på 400 000 kr.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063