23948sdkhjf

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Modebranschen tar ett nytt grepp för att höja etiknivån i branschen. Initiativet vill bland annat öka mångfalden med hänsyn till kroppsideal.

I morse samlades ett 40-tal aktörer inom modebranschen för att signera Swedish fashion ethical charter, ett dokument som ska ligga till grund för en ökad social hållbarhet. Här innefattas gemensamma värderingar och riktlinjer kring kroppsideal, mångfald och arbetsmiljöfrågor. 

Policyn beskrivs som unik eftersom den riktar sig till hela branschen; designer, varumärken, modellagenturer, castingagenter, reklamköpare, stylister, marknadsavdelningar, reklambyråer, fotografer, branschorganisationer och media. Bakom policydokumentet står Swedish fashion council och Association of Swedish fashion brands och i arbetsgruppen ingår även Elle och modellagenturen Mikas.

– En policy av det här slaget som omfattar alla delar i modebranschen från design till reklamköpare är unikt i världen och vi ser nu fram emot att accelerera arbetet med social hållbarhet i modebranschen, säger Elin Frendberg, CEO, Swedish Fashion Council.

Hittills har ett 50-tal undertecknat policyn och nu börjar arbetet med en bredare namninsamling i hela modebranschen. Verktyg som checklistor och en utvärderingsinstans ska löpande säkerställa att policyn följs. 

– Vi är övertygade om att detta branschinitiativ kommer bidra till positiva värderingar gällande mångfald, kroppsuppfattning och skönhetsideal för unga, och är stolta över det ansvar modebranschen nu tar i dessa viktiga frågor, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för Association of Swedish fashion brands. 

 

”Att arbeta för att utveckla ett sunt synsätt på kropp och hälsa blir bara viktigare och viktigare, inte minst i modebranschen. Vi på Hope känner att det är viktigt att visa att alla personer är unika. En positiv utveckling syns där flera designer väljer modeller av olika storlekar och en mer varierad etnisk mångfald, det är något som vi också vill vara en del av”, säger Åsa Sånemyr, VD på HOPE.

 

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093