Hon ska bygga om K-rauta
Yvonne har tidigare verkat som vd för Cervera samt som dotterbolagschef för Villeroy & Bochs nordiska och baltiska verksamhet.
I juni 2016 förvärvade K-rautas koncernmoderbolag Kesko grossistbolaget Onninen. I slutet av året presenterades en ny gemensam ledningsgrupp vars fokus är att skapa en gemensam tillväxtstrategi för de båda varumärkena. Rekryteringen av Yvonne Magnusson är ytterligare ett steg i K-rautas och Onninens satsning på tillväxt och ökad lönsamhet i Sverige. Det ska ske genom en gemensam organisation för bygg- och teknisk handel som servar kunderna genom två varumärken – K-rauta och Onninen.
- Yvonne Magnussons erfarenhet av att skapa lönsamhet i olika typer av verksamheter tillsammans med hennes ledarskapsförmåga är precis vad vi behöver för att implementera vår nya tillväxtstrategi. Jag är helt säker på att under Yvonnes ledning så kommer vår organisation i Sverige att kunna erbjuda ännu bättre kundupplevelser i framtiden, säger Tommi Kasurinen, Senior Vice President, K Group bygg- och teknisk handel.
- Hela min yrkeskarriär har jag arbetat med att leda i förändring. För att vi ska vara relevanta för våra kunder, behöver vi säkerställa att vi anpassar vår verksamhet för att kunna möta nya utmaningar och förväntningar. Jag ser fram emot att ta den nya organisationen genom den förändringsresa som påbörjats i och med förvärvet av Onninen, säger Yvonne Magnusson.
När Kesko förvärvade Onninen var det med ambitionen att ta fram ett nytt helhetserbjudande bestående av produkter och tjänster inom byggnation, el- och VVS. De båda varumärkenas expertis inom respektive område ska komma kunderna till nytta genom förbättrad service, både genom utbud och kunskap.
Artikeln är en del av vårt tema om På nytt jobb.