Så gör Clas Ohlson i Tyskland
Det säger Clas Ohlsons tillförordnade vd Peter Jelkeby till Nyhetsbyrån Direkt.
Clas Ohlson öppnade sin första butik i Hamburg i mitten av maj 2016 och har följt upp det med ytterligare två Hamburgbutiker, en i mitten av september och en i slutet av november. Sedan oktober finns även e-handel på den tyska marknaden.
– Tyskland går bra. Vi har en bra respons och en bra plattorm nu med våra tre butiker. Vi har en bra feedback från kunderna och det är som vi upplever det inte längre bara nyhetens behag. Snittkvittot är förhållandevis positivt med tanke på hur länge vi varit verksamma i Tyskland och vi har en bra konverteringsgrad, säger Peter Jelkeby.
Ni har talat om en utvärderingsperiod i Tyskland på ett till två år?
– Vi tittar på det här hela tiden och jag kan inte säga exakt när vi är redo för nästa steg. Det är viktigt att poängtera att vi är långsiktiga, säger Peter Jelkeby.
Koncernen ska öppna 10-15 nya butiker netto under nästa verksamhetsår som börjar i maj 2017 och som sträcker sig till och med april 2018.
Några fler tyska butiker i de planerna?
– Det skulle kunna hända, men i dag finns det inga konkreta planer. Vi har en pipeline vi jobbar med, men vi är ännu inte där att vi kan bekräfta något. Det kan hända, men det är ingenting jag kan bekräfta i dag, säger Peter Jelkeby.
Peter Jelkeby om de övriga marknaderna tredje kvartalet:
* Sverige: "Marknaden är stabil och vi tar andelar"
* Norge: "Vi är nöjda med Norge, det viktiga är att vi tar marknadsandelar"
* Finland: "Marknaden fortfarande generellt tuff med lite positivare signaler jämfört med tidigare. Vi fortsätter gå starkt"
* UK: "Trög marknad. Men positiv trend för de mindre butikerna i London"
* Franchise Dubai: "Butik två (som öppnades november 2016) har levererat generellt bra. Vi är fortfarande i en utvärderingsperiod för att bedöma om/hur vi ska gå vidare"