Försäljningen ökar men lönsamheten släpar
. Sammantaget landar Framtidsindikatorn på 100,9 i Handelsbarometern för mars månad.
– Trots god försäljning är det många handlare som är skeptiska kring butikens lönsamhet. Det är en varningsflagga, vi måste fråga oss vad som händer när försäljningen vänder nedåt, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.
Påsken är en av dagligvaruhandelns viktigaste högtider. Det gör att dagligvaruhandlarnas framtidstro ökar. Även i sällanköpsvaruhandeln, som påverkas mindre av försäljningen kring påsk, är tongångarna något mer positiva, enligt pressmeddelandet från Svensk Handel.
Reaperioden är avklarad och våren väntar, det gör att sällanköpshandeln hoppas kunna återhämta sig.
– Påsk och ljusare vårväder står för dörren. Det brukar höja förväntningarna och ingjuta viss optimism bland handlarna, säger Jonas Arnberg.
Framtidstron är fortsatt större för den egna butiken men förväntningarna på detaljhandeln i stort knappar in.