Mekonomens omorganisation en dyr medicin
Under det senaste året har det varit glest mellan framgångarna för Mekonomens del och kvartalsresultaten har kommit in under marknadens förväntningar.
– Får man ingen skjuts av en växande marknad måste man göra allting själv, och där har vi inte riktigt hängt med de senaste åren, säger den nyligen utsedde vd:n Pehr Oscarson i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Har de märkesbundna verkstäderna blivit aggressivare?
– Ja, det tycker jag. Några av aktörerna har blivit betydligt bättre på att hålla fast i bilarna när de byter ägare, bland annat med en aggressivare prissättning. Bilia, till exempel, måste man ha respekt för. Sedan finns det andra bilmärken som inte ryckt upp sig på samma sätt, säger Mekonomenchefen, som gärna lyfter fram vikten av relationen med slutkunden, bilägaren, ett område där bolaget sjösatt flera nya initiativ.
Centralisering och mellanchefer gick inte hem
En starkt bidragande orsak till de senaste kvartalens resultatbesvikelse, som framför allt härrör från Mekonomen Sverige, är den omorganisation av säljverksamheten som drivits igenom. Affärsområdet har historiskt haft en kultur av stort ansvar och självbestämmande i butiksledet, där butikscheferna inte sällan varit delägare och experter på sina lokala marknader.
Omorganisationen innebar en centralisering av beslutsfattande och ett nytt lager av chefer på mellannivå, något som inte blev populärt.
– Vi hade ett problem, att försäljningen inte utvecklades som vi ville. Vi försökte lösa det problemet med en medicin, men det visade sig att den inte fungerade. Det blev en mycket dyr medicin, säger Pehr Oscarson.
Entreprenörskapet åter
Omorganisationen rullas därför tillbaka i syfte att "stärka entrepenörsskapet" i butikerna.
Det kostnadsreduktionsprogram om 25 miljoner kronor som ska realiseras under 2017 är i allt väsentligt ett resultat av att de extra kostnader som den nya organisationen medförde plockas bort. Den utökning av sparprogrammet med 20 miljoner som aviserades i mitten av februari innebär dock ett "bredare grepp", med besparingar inom både Mekonomen och Meca - inte minst inom centrala funktioner, enligt vd:n.
Medicinen ni satte in fungerade inte, så vad gör ni nu?
– Efter besparingsprogrammet är vi tillbaka på den kostnadsnivå vi hade tidigare. Den nya medicinen arbetar vi redan med; det handlar om extremt många säljaktiviteter i det svenska bolaget. Vi gasar för fullt med att justera koncept, ändra erbjudanden och se över sortimentet, säger Pehr Oscarson, utan att ge någon prognos för när effekterna ska synas i resultaträkningen.
Datastrul
Mekonomens andra stora problem under 2016 var införandet av ett nytt butiksdatasystem. Ett 30-tal butiker fick det nya systemet, som snart visade sig inte leva upp till förväntningarna. Ytterligare expansion i butiksnätet har nu stoppats tills vidare.
– Ett nytt system behövdes, då det gamla var föråldrat. Jag ifrågasätter inte det beslutet. Misstaget som gjordes var att vi gick för fort fram, kanske i för många butiker inledningsvis, och innan systemet var tillräckligt anpassat till våra specifika behov. Vi gjorde inte vår hemläxa ordentligt, konstaterar Pehr Oscarson.
I dagsläget återstår "någon månads" fortsatt arbete med att anpassa systemet. Ett beslut om bolaget ska gå vidare i fler butiker, eller vänta ännu ett år, bör kunna fattas senare i år, säger vd:n.
Danska sänket borta
Ett problem av mindre magnitud har bolaget upplevt inom Opus Equipment, som förvärvades sommaren 2015. Enheten arbetar med kontrollutrustning för verkstäder och bilprovningsföretag.
– Det har varit en större utmaning att integrera och hålla liv i försäljningen än vi räknat med. Nu genomför vi en klassisk turnaround-övning - drar ned på kostnader och ställer om organisationen. Vi har redan sett tydliga resultatförbättringar och räknar med att vara tillbaka på en bra nivå innan året är slut, säger Mekonomens vd.
Mekonomens danska verksamhet har en längre tid tyngt bolag och kursutveckling. Sedan årsskiftet är denna dock såld och alla engångskostnader tagna.