23948sdkhjf

”E-handel förbättrar konkurrensen”

Nya digitala marknader, e-handel och delningsekonomi bidrar till förbättrad konkurrens. Men Konkurrensverket höjer ett varningens finger för otillåten prissamverkan i sin nya rapport.

En av slutsatserna i rapporten ”Konkurrens och tillväxt på digitala marknader”, skriven på uppdrag av regeringen, är att pristransparensen ökar i takt med att e-handeln växer. Rapportförfattarna konstaterar att det är på gott och ont.
Och man gör det med sina ”konkurrens-glasögon” på: Konsumenter får enklare att jämföra priser på varor och tjänster, men ökad transparens kan också förenkla för företag att samordna sina priser.
–Vår allra viktigaste utmaning i den nya ekonomin är att se till så att ny teknik inte används för prissamordning, trots att sådan kan bli lättare att genomföra, säger Konkurrensverkets tf. generaldirektör Karin Lunning.

Delningsekonomi på frammarsch
Rapporten tar också upp delningsekonomin.
Nya elektroniska plattformar, tillsammans med nya betalningslösningar, skapar möjligheter för en delningsekonomi där fler kan dela på resurser, som bostäder och transporter.
Än så länge en ytterst liten del av den totala ekonomin, men den kan komma att växa.
De största aktörerna inom delningsekonomin är amerikanska och europeiska företag. I Sverige är antalet personer som använder dessa och deras svenska motsvarigheter ännu lågt, konstateras i rapporten.
I Sverige är viljan att dela med sig dock lägre än viljan att använda andras ägodelar, vilket kan fungera dämpande på utvecklingen, skriver rapportförfattarna.

Färre och större delningsplattformar
Ett viktigt inslag i den nya delningsekonomin är nätverkseffekter, som innebär att kundnyttan kan öka ju fler som använder en viss plattform. Vissa marknader kan därför koncentreras till ett eller ett fåtal plattformar som får stora skalfördelar. Det kan ställa den gamla sanningen, att det alltid är bra med fler företag, på ända.
– Vi ser att plattformsföretagen kan växa mycket snabbt med hjälp av nätverkseffekter och ny teknik. Det finns därmed en risk att de största företagen växer sig ännu starkare på marknaden. När de digitala marknaderna utvecklas så snabbt är det viktigt att vi framöver håller dem under kontinuerlig uppsikt för att hinna ingripa i tid, säger Karin Lunning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095