23948sdkhjf

”Coop aldrig i bättre form”

Starkt resultat och rejäl ökning av vinsten. – Jag vågar påstå att vi aldrig har varit i bättre form, säger Sonat Burman-Olsson, vd och koncernchef Coop Sverige.

Sonat Burman-Olsson kallar det ”ett av de största turn-around-casen i Sverige just nu”.
– Vinstökningen om 42 procent bygger på att vi vässat vårt butikskoncept och vårt kunderbjudande och stärkt våra butiksmarginaler. Detta har skett ute i de 241 butiker Coop Sverige driver, säger hon.
Målet var att göra Coop Sverige lönsamt efter många år av förluster kickade in redan 2015, två år före planens slutdatum.
– Det är en vinst som vi följer upp under 2016 med ännu bättre lönsamhet, konstaterar Sonat Burman-Olsson.

Nya format
53 butiker ställdes under förra året om till eller öppnades i någon av de tre nya formaten Stora Coop, Coop och Lilla Coop. De omställda butiker visar en ”signifikant ökad försäljning” konstaterar Coops ledning.

Minskad butiksförsäljning
Butiksförsäljningen uppgick till 16 411 miljoner kronor . Det är en minskning med 4,2 procent, en minskning som förklaras med stängda butiker inom Coop Butiker och Stormarknader, ytminskningar, avvecklade byggsortimentet, reducerat nonfood-sortiment och omställning till nya butiksformat.

Mer näthandel
Onlineförsäljningen växte med 51 procent under året. I jämförelse kan sägas att marknadentotalt växte med 30 procent.
Coop har investerat i en ny så kallad Dark Stor för e-handelsplock i Kungens Kurva utanför Stockholm.

”Skapat värden för föreningarna”
I årssammanfattningen skriver också Sonat Burman- Olsson om de fristående konsumentföreningarna och deras butiker, en viktig del av Coop-sfären. Hon påpekar att effektiviseringar i det centrala systemet, som inköp och logistik, också kommer de fristående föreningarna till godo: ”Bara under 2016 har vi skapat värdeökningar i storleksordningen dryga 200 miljoner kronor till de fristående konsumentföreningarna.” De här värdeökningar syns inte i Coop Sveriges resultat.

COOP Sveriges 2016 (proforma 2015)
miljoner kronor

Koncernens nettoomsättning:l 31 553 (32 199)
Rörelseresultat före jämförelsestörande poster: 236 (166)
Rörelseresultat: 172 (40)
Resultat före skatt: 341 (65)
Årets resultat: 344 (66)

Fakta Coop totalt:
Totalt i Sverige finns 655 Coop-butiker. Den totala omsättningen för hela Coop är cirka 39 miljarder medan Coop Sverige-koncernen (se ovan) omsätter drygt 31 miljarder kronor.
Coop Sverige-koncernen driver 241 Coop-butiker som genererar bolagets intäkter.
Övriga 414 Coop-butiker drivs av 31 konsumentföreningar.
Därutöver genereras Coop Sveriges omsättning av intäkter från grossistverksamhet och övrig försäljning. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125