23948sdkhjf

Handeln kan stoppa bedrägerier

Många bedrägerier sker inom ramen för handeln. Utmaningen för näringslivet är att balansera krav på försäljning mot kontroll- och säkerhetsfrågor. Det skriver Brottsförebyggandet rådet i sin nya rapport.

Rapporten ”Brottsutvecklingen i Sverige” visar bland annat att har andelen brottsutsatta minskat sedan 2005, främst på grund av en minskning av egendomsbrotten. Utsattheten för brott mot person har inte minskat i samma utsträckning, och har under de senaste tre åren (2013–2015) pendlat mellan en högre och en lägre nivå.
Rapporten ägnar ett speciellt avsnitt åt bedrägerier.

Förena säkerhet och sälj
Tre fjärdelar av de anmälda brotten som kunde kopplas till någon form av köp- eller säljprocess, visar Brås granskning av polisanmälda bedrägerier Det innebär att näringslivet bör ha en viktig del i det förebyggande arbetet mot bedrägeribrottsligheten, konstaterar rapportförfattarna.
Forskning visar att företag ofta prioriterar försäljningssidan och räknar med förluster till följd av bedrägerier. Det beror på att det finns en bild av att hederliga kunder tycker att kontroller är krångliga, och att en ökad kontrollnivå gör att de väljer att handla hos konkurrenter.
Att sträva efter branschgemensamma säkerhetslösningar, för att undvika överflyttning av kunder till företag med lägre säkerhet, skulle därför vara en central förebyggande åtgärd för näringslivets del, konstaterar rapporten.

Kortbedrägerier ökar
Bedrägerier med stulna kort eller kortuppgifter utgör en särskild utmaning för näringslivet, eftersom kortbedrägerier enligt alla befintliga källor har ökat markant under den senaste tiden. En viktig förebyggande åtgärd mot kortbedrägerier är att öka kraven på hur kortanvändaren ska identifiera sig vid köp inom e-handeln, exempelvis med e-legitimationer. Sådana säkra internetbetalningar behandlas i ett reviderat EU-direktiv som publicerades i slutet av 2015, och som ställer krav på så kallad stark kundautentisering. Det innebär att kunden måste identifiera sig med hjälp av två eller flera oberoende faktorer, till exempel både ett lösenord och en säkerhetsdosa eller mobiltelefon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094