23948sdkhjf

Qlik bäst på dataanalys

Svenskgrundade dataanalysföretaget Qlik rankas högst av alla världens dataanalysföretag inom geodata. Företaget arbetar med blixtsnabba dataanalyser med kartprogram. Dagens Handel har träffat en användare.

Företaget skriver i ett pressmeddelande att Qlik GeoAnalytics rankas högst i den nya studien ”2017 Location Intelligence Market Study” som är gjord av Dresner Advisory Services, som kartlägger hur geodata används idag och hur den förväntas utvecklas i framtiden.
 Qlik förvärvade nyligen det svenska Göteborgsföretaget Idevio som utvecklat kartprogram för industri och försvar. Köpet gav Qliks kunder möjlighet att lägga till kartor med automatisk geodata för att få fram viktig geografisk information och förbättra sitt beslutsunderlag, via den patenterade tekniken som ligger till grund för Qlik GeoAnalytics.

Geografisk platsinformation hett

– Sökning och analys via kartfunktioner löser snabbt många affärsproblem, och självklart blir det ännu enklare för analysanvändare när verkligheten kan tolkas i bilder. Vi är stolta, men inte förvånade över, att våra molntjänster inom geodata anses vara det bästa inom dataanalys, säger Johan Salenstedt, Nordenchef på Qlik.

Bland de 30 ämnen som studien granskar rankas geografisk platsinformation som en hetare trend än både big data och Internet of Things (IoT). Rapporten kan laddas ned här: http://www.qlik.com/us/resource-library/dresner-2017-market-study

– Vi är mitt uppe i ett stort trendskifte, säger Howard Dresner, Grundare och Chief Research Officer på Dresner Advisory Services. Fördelarna med geodata och analys är tydliga och företag borde i hög grad utvärdera hur just deras organisation kan gynnas av den sortens information, för att exempelvis förbättra kundrelationer eller marknadsinformation.

Mångsidig användning
Qlik skriver att användare av deras produkter Qlik sense och Qlik view nu exempelvis kan fastställa var nya potentiella butiker bör etableras, de kan lättare vilken typ av kunder som är köpstarka inom ett visst postnummer eller beräkna olika leveranstider i distributionskedjan. En butikskedja eller leverantör kan fatta bättre beslut om etableringsplats, resursallokering och leveranstid  baserat på platsinformation. De skriver vidare att "kartorna ger en visuell kontext som hjälper Qlik-kunder att fatta välgrundade beslut i platsrelaterade frågor".

Vidare skriver företaget att "Möjligheten att snabbt kunna ta fram kartografisk information innebär att det blir enklare för användarna att få insikt i mönster som kan vara svåra att upptäcka i tabeller och diagram. Kartbilder gör det enklare att förstå även komplicerad data."

Dagens Handel har träffat Mikael Janerås, global försäljningschef på modeföretaget J Lindeberg. Han förklarar att bolaget har stor nytta av Qlik view:

– Det går mycket snabbare att få överblick eftersom systemet är så visuellt, säger han och berättar att systemet hjälper företagsledningen att se vad man tjänar pengar på, vilka återförsäljare som presterar väl och vilka som underpresterar.

J Lindeberg har med ledning av vad de fått syn på via Qlik view fått bättre grepp:

– Vi har exempelvis omförhandlat vissa kontrakt och sagt upp några, säger han till Dagens Handel.

En längre intervju med Mikael Janerås kommer att publiceras i Dagens Handel 3 2017.

 

 

 

Källa: Qlik, Dagens Handel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078