23948sdkhjf

JC stänger upp till nio butiker

Att lägga ned butiker är en del i JC:s nya affärsstrategi. – Bolaget vill balansera över allt mer av försäljningen till nätet, säger rekonstruktören Lennart Olsson till Habit.

Det var den 7 april i fjol som JC ansökte om rekonstruktion. Årsdagen närmar sig och då måste rekonstruktionen vara klar. Under perioden har JC utarbetat en strategi som innebär ett större fokus på nätförsäljning. Nu ska kostnaderna reduceras genom att ett antal butiker läggs ned.

– Det görs i elfte timmen. Det handlar om sju till nio butiker. JC har inte informerat butikerna än så jag kan inte berätta vilka de berörda är. Undantaget butiken i Södertälje som är helt klar för avveckling, säger advokat Lennart Olsson från Nordia, rekonstruktör i ärendet, till Habit.

Lennart Olsson förklarar att nedläggningarna till viss del beror på överläggningar med hyresvärdar om möjligheten att omförhandla hyresavtal.

– Därför är siffran på nedläggningarna inte huggen i sten. Det kan inte bli fler än nio butiker i det här skedet. Men rekonstruktionen är ju en fortgående process.

Rekonstruktionsplanen har reviderats i omgångar. Nu har JC skickat ut ett ackordsförslag om 25 procent.

– Den förberedande omröstningen för ackordsförslaget pågår och har kommit ganska långt, säger Lennart Olsson.

Kommer JC att leva vidare?
– Jag utgår från att det i princip är klart att JC kommer att leva vidare. Jag har fått in och vet att jag kommer få in så mycket accepter på ackordet att jag bedömer att förslaget går igenom. Dessutom har ägaren förklarat att man även fortsättningsvis kommer att skjuta till kapital till JC för att kunna slutföra omorganisationen.

 

JC:s sammanlagda skulder uppgår till knappt 204 miljoner, enligt den senaste balansräkningen som avser perioden 16.01.01–16.10.31.

I dag driver JC 52 egna butiker (innan stängningarna) på den svenska marknaden, samt sju franchisebutiker. Dessutom drivs 15 butiker i Finland genom ett helägt dotterbolag.

I november 2013 sålde svenska modebolaget Retail And Brands förlusttyngda JC-kedjan till kinesiska Denim Island Group. Företagsgruppen är baserad i Guangzhou och ägs av Gordon Wu och är en storproducent av jeans och denimprodukter tillika ägare och grossist av ett antal denimvarumärken som framför allt säljs i Västeuropa och USA.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.076