23948sdkhjf

Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade i januari

Försäljningsvolymen ökade med 2,2 procent i januari 2017 jämfört med motsvarande månad 2016.

 

Dagligvaruhandeln ökade med 0,4 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,7 procent. Uppgifterna är kalenderkorrigerade.
Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 2,6 procent mellan januari 2016 och januari 2017.
Dagligvaruhandeln ökade med 0,8 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 4,0 procent. Detaljhandelns försäljning ökade med 1,3 procent mellan december 2016 och januari 2017. Under den senaste tremånadersperioden (november-januari) ökade försäljningen med 0,8 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (augusti-oktober). Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.

HUI Research, Andreas Svensson kommenterar:
– Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på cirka 55,5 miljarder kronor i januari, vilket motsvarar en ökning om 2,6 procent i löpande priser jämfört med samma period föregående år.
Januari utpekas ofta som årets fattigaste månad för hushållen och det epitetet kan även handeln skriva under på. Januari och februari är årets försäljningsmässigt svagaste månader. Januari står för 7,2 procent av helårsförsäljningen, vilket är 1,1 procentenheter lägre än månadsgenomsnittet.
Det kan uppfattas som en liten differens men motsvarar drygt 8,4 miljarder kronor.

Svag dagligvaruhandel
Dagligvaruhandeln gick betydligt svagare än sällanköpsvaruhandeln under månaden. Försäljningen växte med knappa 0,8 procent, varav 1,8 procentenheter kan förklaras av prishöjningar.
I fasta priser (volym) minskade branschen därmed försäljningen med 1,0 procent.
Det preliminära utfallet är förvånande svagt och bör tolkas med försiktighet.
Sällanköpsvaruhandeln ökade å andra sidan sin försäljning med 4,0 procent i januari. Flera delbranscher bidrog till ökningen men av de försäljningsmässigt stora utmärkte sig heminredningshandeln och bygghandeln.
Modehandeln och sporthandeln fick däremot stå tillbaka under månaden då jämförelsetalen från föregående år var tuffa.
I januari 2016 slog snön och kylan till i stora delar av Sverige, vilket lyfte försäljningen av vinterrelaterade varor kraftigt medan januari 2017 var relativt mild.

Kanalförskjutning
HUIs prognos för helåret 2017 ligger på 3 procent för den totala detaljhandeln, vilket motsvarar en försäljning om drygt 773 miljarder kronor.
De fysiska butikernas tillväxt prognosticeras till knappa 2 procent samtidigt som e-handeln väntas växa med 17 procent.
E-handeln växer så det knakar men kanalförskjutningen, fysiskt till digitalt, är mer påtaglig under konsumenternas köpresa än vad gäller var det faktiska köpet sker. I dagsläget utgör e-handelsförsäljningen 8 procent av den totala försäljningen medan andelen konsumenter som startar sin köpresa digitalt är mångdubbelt.

Ny estimering
I samband med att Detaljhandelsindex för januari månad publiceras genomförs också en ny estimering av det fjärde kvartalet 2016, vilket påverkar tidigare redovisade tillväxttal för denna period. Undersökningen kompletteras med administrativa uppgifter från Skatteverket, vilket innebär att kvartalsestimeringen är baserad på en totalräkning för alla detaljhandelsföretag som ingår i populationen. De branscher vars försäljningstillväxt påverkades mest av den nya estimeringen för fjärde kvartalet 2016 var dagligvaruhandeln, heminredningshandeln, klädhandeln och skohandeln.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063