Ryssland: E-handelsboom och ekonomisk kris
E-handel.se refererar den ryska sajten East-West Digital News, som har som uttalat syfte att uppmärksamma väst på den digitala utvecklingen i Ryssland.
Sajten skriver att den ryska e-handeln växte med 20 procent förra året och överstiger 26 miljarder amerikanska dollar. 16 miljarder kommer från fysiska varor och 10 från den digitala resebranschen.
Enligt den ryska postmyndigheten är det framförallt mindre paket som ökar i antal och den kategorin har fått en rejäl skjuts av kinesiska företag – mestadels Alibabas ryska marknadsplats Aliexpress.ru – men också av västerländska alternativ som Amazon, Asos, Next och Yoox.
I East-West Digital News-artikeln beskrivs den ryska marknaden som krävande och svår men också full av möjligheter för e-handlare:
- Utmanande marknadsvillkor har skakat om e-handelssektorn och de företag som klarat sig är effektivare och starkare och därför väl rustade att dominera industrin för flera år framåt. På medel-lång sikt är Ryssland troligen en av de största digitala marknaderna i Europa, säger Adrien Henni, Chefredaktör på East-West Digital News i artikeln.
Kris ger möjligheter
Den ekonomiska krisen lett till att fastigheter sjunkit kraftigt i pris. Detta gynnar företag som har muskler eftersom de kan uppgradera varuhus och lager runt om i Ryssland.
Ett exempel som beskrivs är e-handelsföretaget Leroy Merlin som i höstas lanserade sitt helt nya 100 000 kvadratmeter stora varuhus i utkanten av Moskva och själva uppgav att de årligen investerar 440 miljoner euro i Ryssland och etablerar minst 20 nya butiker i Ryssland.
Bättre logistik
Den snabbt ökade e-handeln har också drivit utvecklingen av den ryska logistikbranschen. Leveransvillkoren runt om i det gigantiska landet sägs ha förbättrats avsevärt de senaste åren.Konsolidering pågår. Större logistikbolag köper upp konkurrenter för att enklare kunna leverera stora mängder varor runt om i Ryssland.
Det senaste exemplet på detta var när SPSR Express i januari köptes upp av DPD, som ägs av franska GeoPost.