23948sdkhjf

Europa kan bli nästa för tobaksfritt snus

Swedish Match förstärker sin styrelse med kompetens kring regulatoriska frågor för Europa, något som bland annat kan behövas om bolaget väljer att lansera sitt tobaksfria nikotinsnus ZYN.

Swedish Match började ifjol sälja ZYN, ett portionssnus med nikotin men utan tobak, på USA-marknaden. När bokslutet presenterades i förra veckan hade antalet butiker i USA som säljer ZYN utökats till ungefär 5.000.

 

På fredagen föreslogs Pauline Lindwall som ny styrelseledamot i Swedish Match.

 

"Valberedningen har särskilt noterat Pauline Lindwalls erfarenhet av styrelseuppdrag inom apoteksföretag där hon har kännedom om processen för försäljning av receptbelagda läkemedel, vilket kommer att var till nytta för styrelsen", hette det i ett pressmeddelande.

 

Conny Karlsson, som sitter i valberedningen och är styrelseordförande i Swedish Match, bekräftar kopplingen mellan Pauline Lindwall och ZYN.

 

– När man tittar framåt kan man inte veta hur nya produkter kommer att hanteras i en europeisk regulatorisk situation. Därför kan den typ av kompetens vi nu får vara viktig i framtiden. Det kan vara intressant eftersom vi har en del produkter, ZYN i USA som är en typ av nikotinprodukt, och man kan inte vara säker på hur den kommer att behandlas i Europa ur en regulatorisk synvinkel, säger han till Nyhetsbyrån Direkt.

 

Så ni kan tänka er ZYN i Europa?

 

– Självklart kommer vi, om ZYN blir en framgång i USA, titta på att bredda till andra marknader, säger Conny Karlsson.

 

Är ZYN en produkt för bland annat apoteksmarknaden?

 

– Vi är inte färdiga med hur det kommer att se ut i Europa ännu. Vi har börjat i USA och den kapacitet vi har i dag är för USA-marknaden, säger Conny Karlsson.

 

Men med avsaknaden av tobak, fast med nikotin, kan väl ZYN fungera som en rökavvänjningsprodukt?

 

– Det kan det mycket väl göra, precis som snus kan fungera som det, kommenterar han.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078