Peka och dra - nytt sätt att mobilhandla
Många konsumenter finner det krångligt att shoppa via mobil och surfplatta. Nu lanseras ny teknik som ska förenkla.
Det Malmöbaserade startup-företaget Touchsize har i tysthet knåpat ihop en lösning som kan kopplas till e-handelsplattformar och möjliggör för konsumenten att bland annat dra och släppa produkter i varukorgen. Detta görs genom att ta vara på möjligheterna som finns i dagens smartphones och surfplattor. Företaget har en pågående global patentansökan för tekniken.
Vidare skriver de att fyra av tio mobila konsumenter uppger att de har avbrutit sina köp på grund av att webbutiken var alltför svårt att navigera och otillräckligt anpassad till den lilla skärmen på en smartphone 1. Touchize:s teknik lyfter fram fördelarna med en pekskärm, vilket ger konsumenten en bättre upplevelse som inte begränsas av skärmstorleken.
Touchize startades 2014 i Malmö av Tom Gajdos, en prisvinnande civilingenjör och innovatör med över 12 års erfarenhet inom den mobila industrin.
– Den fysiska handeln har alltid varit den drivande idén och ledstjärnan i vår utveckling. Med Touchize vill vi anamma det smidiga och naturliga konsumentbeteendet från fysisk handel och applicera denna online. Vi ser oss som ett självklart nästa steg efter responsiv design, säger Tom Gajdos, i pressmeddelandet.
Touchize har hittills tagit in 15.2 miljoner kronor som har investerats i att utveckla den första produkten Touchize Commerce, samt göra användarstudier, marknadsanalyser, integrationer och certifieringar för ett antal e-handelsplattformar. Bolaget är uppbackat av en handfull tunga profiler inom IT, detaljhandel och finans, bland dessa är Bjarne Mumm, styrelseordförande för Kjell&Co, styrelseledamot ÖoB och Shanghai-noterade LBX Pharmacy Chain med bakgrund som koncernchef på Åhlénsgruppen samt rådgivare för EQT