23948sdkhjf

Dylan boostade inte bokhandeln

Den totala försäljningen av böcker ökade med 1,6 procent under 2016. Och det är de digitala abonnemangstjänsterna som är motorn. I den fysiska bokhandeln gick försäljningen ned.

Det visar färsk statistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

Sammanlagt ökade försäljning av allmänlitteratur hos återförsäljare av böcker, inklusive digitala abonnemangstjänster, med 1,6 procent räknat i ekonomiska termer.

Abonnemang upp - fysisk handel ner

Om digitala abonnemangstjänster som BookBeat, Nextory och Storytel räknas bort, minskade dock den totala försäljningen via övriga kanaler (fysisk bokhandel, dagligvaruhandel och internetbokhandel/bokklubbar) med 2,0 procent.

– Tack vare en stark tillväxt för digitala abonnemangstjänster växte marknaden som helhet, säger Erik Wikberg, doktorand vid Handelshögskolan i Stockholm som skrivit rapporten "Boken 2017 – marknaden, trender och analyser ".

Han fortsätter:

– Det är glädjande men det är samtidigt viktigt att uppmärksamma att bokförsäljningen skulle ha minskat utan dessa nyare marknadsaktörer. Eftersom vi dessutom ser att bokförsäljningen ser väldigt olika ut i olika län är det angeläget att uppmärksamma de utmaningar som finns för att stärka läsningen i alla befolkningsgrupper och i alla delar av landet.

Nätbokhandel och bokklubbar ökade

Försäljning i fysisk bokhandel minskade med 4,9 procent medan internetbokhandeln och bokklubbar ökade med 0,9 procent.

Dagligvaruhandeln visade en fortsatt minskning under 2016, motsvarande 5,6 procent, vilket dock är en procentuellt mindre nedgång än vad denna försäljningskanal uppvisat de närmast föregående åren.

Nobelpriset drog inte

– Den fysiska bokhandelns nedgång har två generella förklaringar. Veckodagarna låg under kalenderåret 2016 på ett sådant sätt att en större andel konsumenter valde att handla julklappar på internet. Varken Nobelpriset eller Augustpriset genererade några stora försäljningssuccéer, säger Mats Ahlström, bokhandlare och ordförande i Svenska Bokhandlareföreningen.

Barn och ungdomar läser mer

Barn- och ungdomslitteraturen visade en fortsatt ökning under 2016. Totalt ökade denna genre med 2,9 procent. Böcker för läsåldern 9-12 år ökade med hela 20,5 procent.

Deckarförsäljningen minskade, facklitteratur upp

Skönlitteratur och populär facklitteratur ökade också, motsvarande 1,4 procent respektive 1,9 procent. Deckare och spänningsromaner minskade med 6,9 procent trots många placeringar på listan över de bäst säljande skönlitterära verken under 2016.

Den bäst säljande skönlitterära boken under 2016 var Kaninjägaren av Lars Kepler. Den bäst säljande facklitterära boken var Ibland mår jag inte så bra av Therese Lindgren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078