23948sdkhjf

Kunden vill bli belönad

Generösa rabatter vid varje köp – det är vägen till kundens hjärta och därmed hens plånbok, enligt en Sifo-undersökning beställd av Visma Retail.
Hela 87 procent av de tillfrågade svenska konsumenterna värderar högt eller mycket högt att en kundklubb har generösa rabatter.

Dessutom värdesätter tre av fyra kundklubbsmedlemmar att få rabatter varje gång man handlar.

– Det kan verka självklart, men man ska inte underskatta hur stort värdet av rabatter och erbjudanden verkligen är för konsumenterna när det kommer till kundklubbar. Att som konsument bli uppmärksammad med rabatter som har tillräckligt högt värde, och att man får återbäring på sina köp på både kort och lång sikt, är faktorer som tydligt driver lojalitet till butiken, säger Peter Fischer , divisionsdirektör på Visma Retail i ett pressmeddelande.

Trots att konsumenten efterfrågar bra rabatter visar studien att det skiljer sig mellan olika branscher på hur bra kedjorna är på att ge tillbaka till kundklubbsmedlemmar.

Branscherna dagligvaror, apotek och mode analyserades särskilt i Vismas undersökning.

Den bransch som är mest generös mot lojala kunder är dagligvaruhandeln där 74 procent anser att de får bra erbjudanden på vissa varor genom klubben.

Kunder hos kedjor i modebranschen är sämre i detta avseende, bara 59 procent tycker att de får bra erbjudanden.

– Det är viktigt att man inkluderar rabatter och erbjudanden i sin strategi för att långsiktigt få lojala och återkommande kunder, samtidigt som det driver spontant försäljning vid butiksbesök. Konsumenter är idag mer priskänsliga och vill få tillbaka rätt typ av erbjudanden i rätt sammanhang mot att de är lojala, säger Peter Fischer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078