23948sdkhjf

Butiken vinner den otålige

Den fysiska butiken har tydliga konkurrensfördelar gentemot e-handeln. Kläm och kännfaktorn är en viktig komponent, att kunden får varan direkt är en annan. En tredje faktor är att det helt enkelt är roligare att gå till butiken.
Postnords e-barometer , som tagits fram i samarbete med HUI research och Svensk digital handel, visar att många konsumenter tycker bättre om att handla i butik än på nätet.

62 procent av de tillfrågade konsumenterna uppgav att de gjorde sitt senaste köp i en fysik butik. Bland dem säger 18 procent att de vill få varan direkt och inte hade tålamod att vänta ett par dagar.

17 procent ville se och testa produkten, medan 15 procent helt enkelt tycker att det är roligare att handla i butik.

15 procent uppgav att de gjort ett spontanköp i den fysiska butiken.

Rapporten drar slutsatsen att webbutiker har svårt att konkurrera med dessa styrkor, och förespråkar snabbare leveranser och att webbutiken kompletteras med attraktiva fysiska butiker.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062