23948sdkhjf

Digitaliseringen flyttar försäljning till nätet

Postnords e-barometer 2016 presenteras nu på tisdagsmorgonen. Den visar fortsatt stark e-handelstillväxt – men det är inte så enkelt som att kunder överger fysiska butiker för rena webbshoppar.
E-barometern som tagits fram av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI research visar att e-handeln numera betraktas som en av många försäljningskanaler, inte som en enskild bransch.

Postnords e-handelsanalytiker Carin Blom framhåller att det håller på att utvecklas ett samspel mellan de digitala och de fysiska kanalerna.

– Detaljhandeln är i ständig förändring. Företagen måste följa med i hur konsumentbeteendet förändras för att ha en chans att överleva framöver. En del företag har redan börjat gasa när det gäller att digitalisera verksamheten och fler kommer att trycka ner gaspedalen under året, säger Carin Blom.

Konsumenterna rör sig i dag mellan ett flertal kanaler för att göra sina e-handelsköp. Rapporten beskriver köpresor som blivit allt mer komplexa:
Starten kan gå hemma i soffan med Ipad eller bärbar dator, fortsätter i mobilen på väg till jobbet, och avslutas på lunchen i en fysisk butik. 29 procent av konsumenterna uppger att de gör sina köp genom flera kanaler.

Och visst vinner webbutikerna mark – en av tre konsumenter gjorde sitt senaste köp i en webbutik, jämfört med en av fem för ett år sedan. Vana e-handelskonsumenter tenderar att göra allt fler köp på nätet.

Men webb-rooming, att man gör research på nätet innan man genomför köp i butik är vanligare än det motsatta beteendet showrooming. 45 procent kollar på nätet först, medan bara 14 procent tittar i butiken innan de e-handlar.

I e-barometern finns också en undersökning på hur konsumenter använder mobilen i köpprocessen. Den visar att mer än hälften av alla konsumenter använder mobilen till att jämföra priser, hitta köp-inspiration, och att de gärna tar emot erbjudanden och kuponger i mobilen.

Det blir allt vanligare att man också genomför köp i mobilen.

I januari 2016 uppgav 24 procent att de gjort detta, medan siffran för december var hela 38 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078