23948sdkhjf

E-barometern: Stark e-handelstillväxt

En titt i årets e-handelsbarometer, som presenteras nu på tisdagsmorgonen , visar att den totala e-handeln växte med 16 procent under 2016, från 50 miljarder till 57,9 miljarder kronor.


Medan den totala detaljhandeln växte med 3,3 procent, motsvarande 23,7 miljarder kronor ökade e-handeln med cirka 8 miljarder, vilket betyder att försäljningen via e-handeln stod för en tredjedel av hela tillväxten i handeln 2016. E-handeln utgör nu 7,7 procent av den totala detaljhandeln i Sverige.

Enligt rapporten levde 2016 upp till förväntningarna.

De branscher som hade högst tillväxttal var bygghandel, med 29 procent, Sport/fritid med 28 procent, inredning/möbler med 26 procent, barnartiklar/leksaker med 23 procent.

Sifforna ser strålande ut på årsbasis, men när det gäller bygghandel var inledningen på året urstark, men senare tappade man farten, uppenbarligen beroende på minskat rotavdrag. Detta påverkade även möbelbranschen som hade betydligt lägre tillväxtsiffror under årets senare hälft.

Sporthandeln däremot hade stabila höga tillväxtsiffror hela året.

De nätmogna branscherna hemelektronik och kläder stärktes under året.

Rapporten visar att en allt större andel av svenskarna handlar på nätet – två av tre svenska konsumenter uppgav sig ha näthandlat under den senaste månaden, och det vanligaste köpet var kläder.

Utländsk modehandel, exempelvis Zalando har ökat kraftigt under året.

Numera nätshoppar man i alla åldersgrupper. Nära 50 procent av gruppen 65+ nätshoppar minst en gång i månaden, och bland 18-49-åringar ligger den siffran kring 80 procent.

En intressant utveckling som Postnords e-handelsanalytiker Carin Blom pekar på i rapporten är den starka tillväxten i ”svåra”segment där varorna är otympliga eller känsliga – som möbler och livsmedel.

E-barometern har tagits fram i samarbete med HUI research och Svensk Digital handel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094