Svenskar gillar premium
Fler än sju av tio svenskar handlar premiumprodukter ibland. Det framgår av en rapport gjord av Nielsen, där 30 000 personer från 63 länder svarat på frågor om ekonomi och vanor kring sin privata konsumtion.
Premiumprodukter är populära bland svenskarna, skriver Nielsen i ett pressmeddelande.
Vad som definierar en premiumprodukt är enligt svenskarna främst materialet eller ingredienserna som produkten är tillverkad av. Därefter följer hög funktion eller prestanda hos produkten och att produkten erbjuder något som andra varor inte gör.
Endast två av tio svenskar anser att priset på produkten är avgörande för definitionen av huruvida något är en premieprodukt eller inte. I EU tycker hela fyra av tio att priset är just vad som definierar en premiumprodukt.
Det här är svenskarna beredda att betala extra för (dvs. ett högre pris än genomsnittspriset i en viss produktkategori) :
Kött och fisk samt elektronik (29 procent)
Kaffe och te (27 procent)
Mjölkprodukter samt kläder (23 procent)
Ägg (21 procent)
Hårvård (18 procent)
Det här är en premiumprodukt för svenskarna
Högkvalitativa material eller ingredienser (41 procent)
Hög funktion eller prestanda (33 procent)
Erbjuder något som andra produkter inte gör (30 procent)
Välkänt varumärke (29 procent)
Erbjuder en hög kundupplevelse (28 procent)
Nielsen N.V. (NYSE:NLSN) är ett globalt performance management-företag som skapar övergripande förståelse för vad konsumenterna tittar på och vad de köper.