Rusning efter blommor på alla hjärtans dag
Belöningsappen Wrapp har gjort en kartläggning som visar att blomsterhandeln har rusat med hela 766 procent under Slla hjärtans dag, jämfört med en “vanlig” tisdag. 7 av 10 blomsterhandlare var dessutom män.
Wrapp-appen kopplas till användarens bankkort och kartläggningen är baserad på miljontals banktransaktioner.
Män mer romantiska än kvinnor?
Wrapp finner även att den “typiska” blomsterhandelskunden har förändrats under Alla hjärtans dag. I vanliga fall står män för 36 procent av blomsterinköpen. Under alla hjärtans dag däremot står männen för hela 74 procent av och kvinnor endast för 26 procent.
Könsfördelning
Genomsnitt : 36 procent män 64 procent kvinnor
Tisdag 14 februari: 74 procent män 26 procent kvinnor
Blomsterhandelns vinnare - Euroflorist
Wrapp lanserade nyligen det unika indexet, Wrapp Market Share Index , ett index som visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag, varumärken och branscher, helt transparent och i realtid. Indexet visar att Euroflorist har ökat sin marknadsandel med hela 1200 procent, jämfört med tisdagen före alla hjärtans dag.
Euroflorist marknadsandelar
Datum Marknadsandelar
Tisdag 7 februari 3 procent
Tisdag 14 februari 39 procent
På Euroflorist är man mycket nöjd:
I ett pressmeddelade skriver de att Alla hjärtans dag överträffat alla förväntningar. "Som mest beställdes det ett blomsterbud var 3e sekund på www.euroflorist.se . Det totala antalet beställda blomsterbud till Alla hjärtans dag växte med 40 procent mot föregående år"skriver de.
Företaget ser en motsvarande ökning även i Europa och England där man också har verksamhet.
- I tider då vi omges av så mycket negativa nyheter är det värmande att bli påmind om hur mycket kärlek det faktiskt finns i världen. Aldrig förr har vi fått glädjen att leverera så mycket kärlek, och det är något vi är väldigt stolta över att få vara en del av, säger Euroflorist VD Laszlo Varga.
Till skillnad från Wrapp har Euroflorist noterat att kunderna, tvärtemot vad man skulle kunna tro, fördelar sig helt jämnt mellan män och kvinnor.
De skriver att nära hälften av alla beställningar där kunden har angett anledningen ”Alla Hjärtans dag” är inte av den romantiska sorten, utan en kärlekshälsning till familj eller vänner.