23948sdkhjf

Mild januari minskade försäljning

Clas Ohlsons tillförordnade vd Peter Jelkeby betecknar marknadsläget i Sverige under januari som generellt mjukt. Samtidigt menar han att bolagets julhandel totalt sett varit stark och att det inte går att utläsa någon trend i januaris försäljningsminskning.
Clas Ohlsons försäljning steg med 4 procent under januari, jämfört med SME Direkts snittprognos om +8 procent.

I lokala valutor var försäljningen oförändrad (SME +4,6%).

På bolagets enskilt största marknad Sverige noterades en minskning med 2 procent.

–Ser man det lite i perspektiv så har vi haft en stark november-december och så har vi en liten reaktion i januari. Marknaden generellt är hyfsat mjuk, inte bara hos oss utan rent allmänt, säger Peter Jelkeby till Nyhetsbyrån Direkt.

Sverige backade 2 procent i januari efter en försäljningsökning på 4 procent i december och en uppgång på 10 procent i november.

–Vi tycker ändå att vi haft en stark försäljning i Sverige under julhandel så vi ser ingen trend i Sverige som går att kommentera. Och tittar man tillbaka och inkluderar hösten så har vi haft månader som varit väldigt starka och vi har haft svagare månader, men som helhet går det inte att prata om några trender, säger Peter Jelkeby.

Några produktgrupper som du specifikt vill kommentera sett till hur januari utvecklade sig?

–Inga produktgrupper, men det är klart att det har varit en hyfsat varm period så säsongsmässigt sett är det så enkelt att de säsongsmässiga produkterna påverkas av om det snöar eller inte snöar. Det har ju generellt varit en förhållandevis mild vinter. Ibland behöver man ett visst väder för att sälja vissa typer av produkter, säger Peter Jelkeby.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078