23948sdkhjf

Ökad lönsamhet i Lindex

Modeföretaget Lindex redovisar ett resultat för 2016 som visar det att Lindex strategiska prioriteringar och åtgärder under året har varit lyckade.


Lindex resultat för helåret 2016 uppgick till 532 miljoner kronor, vilket är en ökning med 28 procent jämfört med föregående år.

Företaget skriver i ett pressmeddelande att "en ökad marginal och en fortsatt god kostnadskontroll bidrog till resultatökningen. Lindex hade en mycket stark försäljningstillväxt under första halvåret 2016 men en tuff höst, med minskad butikstrafik och starka historiska försäljningssiffror att möta, resulterade i en svagare försäljning än förväntat för sista kvartalet."

Vd Ingvar Larsson kommenterar:

–Vårt starka resultat speglar Lindex tillväxt trots en svagare avslutning försäljningsmässigt. Våra strategiska åtgärder tillsammans med alla medarbetares dedikerade insatser har varit centrala för vår utveckling.

Vidare skriver Lindex att de har "fokuserat på att skapa en mer flexibel organisation och på att stärka sitt kundmöte vilket resulterat i en allt högre kundnöjdhet."

Modekedjan har också fokuserat på att öka lönsamheten på sina marknader och reducera antalet olönsamma butiker. Ett led i detta var att man under året avvecklade verksamheten i Ryssland.

Nu framhåller Lindex att de fokuserar ännu mer på den digitala upplevelsen och att de ökar både satsningar och investeringar inom det här området.

– Hos oss är kunden alltid i fokus och våra digitala satsningar framåt är viktiga för att ge vår kund en ännu mer inspirerande shoppingupplevelse. Vi kommer också se en fortsatt ökad tydlighet i våra modekoncept, på alla våra affärsområden och vi tar ytterligare steg i Lindex varumärkesarbete. Våra fantastiskt stora framsteg för ett mer hållbart mode är också en viktig nyckelfaktor framåt, säger Ingvar Larsson i pressmeddelandet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062