Akademibokhandeln stärker resultatet
Akademibokhandeln, med dotterbolaget Bokus, stärkte resultatet ytterligare och redovisar ett rörelseresultat på 125 miljoner kronor för 2016. Det motsvarar en resultatförbättring på cirka 20 procen. Samtidigt ökade de digitala investeringarna.
– Under året såg vi att e-handelstillväxten återigen tog fart på marknaden, säger vd Maria Hamrefors i ett pressmeddelande.
Hon förklarar att det blev särskilt tydligt i julhandeln då många kunder handlade sina julklappar på nätet.
–Jag är mycket nöjd med hur vi nu är positionerade och med det starka resultatet. Särskilt som vi nu ökat tempot i affärsutvecklingen både i butik och digitalt, säger hon vidare.
Akademibokhandelns omsättning uppgick till 1 251 mkr (1 281 mkr) och Bokus försäljning var 574 mkr (531 mkr).
Bokus växte med 8,1 procent medan Akademibokhandelns försäljning minskade med 2,3 procent bland annat till följd av nedläggning av olönsamma butiker. Sammantaget blev koncernens tillväxt 0,5 procent.
I pressmedelandet framhålls att båda varumärkenas kunderbjudanden stärktes under året med strategiskt viktiga satsningar:
Bokus mobilanpassade sajt lanserades i juni och har drivit trafik och konvertering i
e-handeln.
Satsningen på omnikanal i Akademibokhandeln med en rad digitala tjänster och e-handel har tagits väl emot av kunderna.
Fyra nya butiker öppnades.
Non-books-sortimentet förnyades, bland annat med en satsning på egna märkesvaror.
Utveckling av butikskonceptet inleddes.