23948sdkhjf

Kärleksindex visar ökande Alla Hjärtan-köp

Oavsett om det är en romantisk gest, present eller överraskning för en person man håller av, visar årets Mastercard Love Index att svenskarna spenderar allt mer pengar i samband med Alla hjärtans dag.
Mastercard skriver i ett pressmeddelande om sitt Love Index som analyserar transaktionsdata över en treårsperiod, 2014-2016, och som även tittar på vilken typ av inköp som görs i samband med Alla hjärtans dag. Studien visar att svenskarnas konsumtion i samband med Alla hjärtans dag ökade med 48 procent från 2014 till 2016. Transaktionerna på nätet ökade under samma period med 93 procent.

Love Index- undersökningen genomförs globalt. Det visar att de allra flesta konsumenter världen över väntar till sista sekund med att köpa något till Alla hjärtans dag. Globalt genomfördes 47,4 miljoner transaktioner enbart den 13 februari under de senaste tre åren.

Populärt med upplevelser
Klassiska gåvor som blommor minskar i popularitet. På tre år har köp av blommor minskat med 8 procent i Sverige. Samma tendens ser man globalt, där till exempel köpen i USA minskade med 25 procent och i Asien med 34 procent. Istället ökar intresset för upplevelser där svenskarnas konsumtion kopplat till restaurangbesök under Alla hjärtans dag har ökat med 90 procent under de senaste tre åren.

–Resultatet speglar den generella trenden att konsumenter i allt större utsträckning värdesätter upplevelser mer än materiella ting, vilket även tycks gälla för Alla hjärtans dag. Svenskarnas passion för mat är fortsatt stark och är också något vi ser ett stadigt ökat intresse kring i vårt upplevelseprogram Priceles Stockholm, säger Jessica Claar, marknadschef Mastercard i Norden och Baltikum, i pressmeddelandet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063