Svagare tillväxt för dagligvaruhandeln
Den svenska dagligvaruhandeln summerar förra året med en tillväxt om 2,3 procent och en försäljning som uppgick till drygt 325 miljarder kronor. - 2016 blev ett svagare år för dagligvaruhandeln både vad gäller försäljningsutveckling och antalet anställda, konstaterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Korrigerat för dessa faktorer minskade försäljningsvolymen per capita med 0,1 procent. Även antalet sysselsatta i dagligvaruhandeln minskade under året, med drygt 2 procent jämfört med föregående år.
Konkurrens från restaurangerna
Karin Brynell ger en förklaring till förra årets siffror:
– Låg inflation är en förklaring och en annan kan vara konkurrensen från restaurangbranschen.
Under flera års tid och inte minst under 2016 har dagligvaruhandeln arbetat aktivt för att ställa om och utveckla sitt erbjudande för att möta förändrade konsumentbeteenden och konkurrensen från restaurangbranschen, skriver förundet.
Digitaliseringen ett faktum
Karin Brynell kallas 2016 för "ett viktigt år för dagligvaruhandelns utveckling".
– De stora svenska dagligvaruhandelsaktörerna har nu onlineförsäljning, digitaliseringen har möjliggjort bekvämlighet för konsumenter även i den fysiska butiken och samarbeten med restauranger och kockar har bidragit till att dagligvaruhandeln blivit en aktör även inom färdiga måltider, säger Karin Brynell.
Starkare tillväxt i år
Under 2017 spås en starkare tillväxt. HUI bedömer att dagligvaruhandelns försäljning växer med 3 procent under 2017. Bedömningen på den växande befolkningen och på fortsatta prishöjningar på livsmedel om kronan fortsatt står svag mot euron.