Stark tillväxt för tyska sportskor
Bolaget som bland annat sponsrar löparen Usain Bolt och sångerskan Rihanna rapporterar tillväxt i samtliga regioner och produktsegment, enligt Financial Times nätupplaga. Bäst gick det för skorna där försäljningen ökade 8 procent till 1,6 miljarder euro (15 miljarder kronor). Särskilt en sportsko i Rihannas modelinje "Fenty" ska ha bidragit.
Rörelseresultatet för bolaget blev 128 miljoner euro. Det var aningen högre än Pumas egen prognos från i november om ett resultat på mellan 115 och 125 miljoner euro.
Pumas vd är sedan ett par år den norske förre fotbollsspelaren Bjørn Gulden, som tidigare också varit vd för den danska smyckesuccén Pandora. Gulden räknar med fortsatta förbättringar och säger enligt Financial Times att bolaget tror på ännu bättre siffror i år.
Han säger sig vara "övertygad om att vi kommer att fortsätta se intäktstillväxt och en signifikant ökning av resultatet även 2017".
Pumas historia är sammanvävd med arvfienden Adidas. De två bröderna Adolf ("Adi") och Rudolf Dassler grundade enligt sägnen ett skoföretag i sin mors tvättstuga. När skorna användes av segrande olympier på 30-talet sköt försäljningen i höjden, men även rivaliteten mellan bröderna växte.
Andra världskriget blev en brytpunkt i deras syskonförhållande. Enligt Time Magazine sökte sig Adolf och hans fru en gång till ett skyddsrum där Rudolfs familj redan höll till. "De smutsiga svinen är tillbaka" sade då Adolf, enligt egen utsago med hänvisning till bombplanen. Rudolf tog däremot kommentaren som en attack mot hans familj.
Efter kriget hade bröderna delat upp bolaget och stred vidare i affärslivet. Adolf döpte sin firma till Adidas medan Rudolfs fick namnet Puma. Bröderna ska enligt Time aldrig mer ha talat med varandra och rivaliteten delade till och med staden Herzogenaurach, med fabriker på var sin sida av ån som rinner genom staden.