23948sdkhjf

Amerikansk eko-kedja retirerar

Den amerikanska eko-matkedjan Whole Foods Market skrotar 9 butiker och sänker vinstprognosen för 2017. Samtidigt släpper man målsättningen att öppna 1200 nya butiker.
Den amerikanska dagligvarukedjan Whole Foods Market kommer att lägga ned nio butiker under andra kvartalet, skriver CNBC:s nätupplaga.

Bolaget har nyligen också skrotat sin målsättning om att öppna 1 200 butiker.–Vi kommer att fortsätta att växa men jag tror att vi kommer att vara ett mer disciplinerat tillväxtföretag än vad vi har varit i det förflutna, sade vd John Mackey till analytiker under rapportpresentationen för första kvartalet.

Whole Foods avveckling av butikerna kommer att kosta bolaget 30 miljoner dollar, ett belopp som kommer att bokföras under andra kvartalet.

Företaget sänker också vinstprognosen för 2017. Den konkurrensutsatta branschen fortsätter att vara mycket dynamisk, enligt John Mackey. Intäkterna väntas öka 1,5 procent, tidigare 2,5-4,5 procent, medan vinsten beräknas bli minst 1,33 dollar per aktie. Tidigare prognos var en vinst på 1,42 dollar per aktie.

Whole Foods som startade 1980 i Austin Texas, var tidigare investerarnas gunstling, men redan för flera år sedan ansåg analytikerna att Whole Foods fallit offer för sin egen framgång.
Dagens Handel skrev våren 2014 om företagets problem:
"I de välbärgade områdena är marknaden mättad, och i områden med svagare köpkraft är det andra aktörer som tar marknadsandelar.
Samma vecka publicerade Wall Street Journal en analys av läget:
"Visst är intresset för hälsosam mat fortsatt stigande – men Whole Foods är inte ensamma om att erbjuda ekologiskt och närproducerat. Mainstream-kedjor som Safeway har ökat sitt utbud av ekologiska varor, den gigantiska lågpriskedjan Wal Mart har gått ut och lovar att sälja ekologiskt 25 procent billigare. Uppstickaren Sprouts Farmers Market , som startade 2002, konkurrerar hårt med sina170 butiker. De erbjuder eko-varor till lägre priser samtidigt som de har fullt fokus på den hälsosamma livsstilen."
Whole Foods dyrstämpel har suttit hårt trots att man på senare år försökt att "investera i sänkta priser" som termen lyder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078