23948sdkhjf

HEMTEX VÄNDER TILL VINST

Nu är det färdigreat på Hemtex. Enligt Ica-gruppens bokslut för 2016 som presenterades på onsdagen har Hemtex förbättrat sitt resultat kraftigt, tack vare att en större andel av försäljningen sker till fullpris.
Ica gruppens bokslutskommuniké för 2016 visar att Hemtex presterade ett starkt sista kvartal på året. Rörelseresultatet exklusive engångsposter förbättrades med 30 miljoner kronor och steg till 57 miljoner kronor (27).

I ett pressmeddelande skriver Ica att resultatförbättringen främst kan förklaras av att en lägre andel av försäljningen skett till reducerat pris.

Vidare skriver Ica att Hemtex vände från förlust till vinst sett till helåret. Rörelseresultatet exklusive engångsposter uppgick till 5 miljoner kronor (-23). Även här förklaras resultatförbättringen framför allt av stärkta bruttomarginaler i försäljningen. Två verksamhetsområden som särskilt är värda att lyfta fram är online-försäljningen som fortsätter att växa och utvecklas, samt det positiva kundmottagandet av både Hemtex egna kollektioner samt de externa designsamarbetena.

- Det är tydligt för oss att den nya bolagsstrategin som sjösattes under början av sommaren förra året har gett bra utdelning. Under hösten har fokus varit att förändra marknadskommunikationen från grunden samtidigt som vi arbetat med att tydliggöra och höja modegraden i det egna sortimentet. En annat viktig förändring som gjorts är att ytterligare prioritera kundmötet och servicen i både butikerna och online, säger Hemtex vd Björn Abild i en kommentar.

I det korta perspektivet väntar lanseringen av fem nya pilotbutiker. Premiären sker i Kungsbacka den 30 mars och därefter följer städerna Stockholm, Göteborg och Luleå. Till våren väntar även ett nytt inredningssamarbete med designern Emma von Brömssen.

- Det nya butikskonceptet bygger på målsättningen att det ska vara enkelt och roligt att handla på Hemtex. Vi inleder förnyelsearbetet av butikerna genom lanseringen av de fem pilotbutikerna och genomför sedan en större utvärdering till hösten innan vi tar nästa steg. Men ambitionen är att på sikt implementera ett uppdaterat koncept genom hela butikskedjan, avslutar Björn Abild.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063