23948sdkhjf

Så snabbt går nätshopping

Shoppingportalen Shopalike har genomfört en undersökning av nät-köp i 12 länder som visar hur mycket tid kunderna tar på sig innan de trycker på köp-knappen.

Hur snabbt det går att genomföra ett online-köp beror dels på produktkategori, dels på köns- och kulturskillnader. Det framgår av Shopalikes analys av 2016 års internetköp i Tyskland, Tjeckien, Sverige, Finland, Danmark, Norge, Nederländerna, Slovakien, Polen, Spanien, Italien och Frankrike.

Studien analyserar sammanlagt fler än 2 000 unika produkter, från fler än 160 produktkategorier.
Studien bygger på en tidslinje över tidsskillnaden för köp i 12 Europeiska länder. Den visar hur lång tid konsumenter behöver från klick till köp av produkter som inhandlas online. Tidslinjen löper från det första klicket till 48 timmar senare, eftersom de flesta onlineköp slutförs inom två dagar.

Här är några nerslag i rapporten:

Norrmännen är snabbast på att köpa skor online - att genomföra ett köp av ett par sneakers tar för norrmannen tio minuter, medan genomsnittseuropén tar 68 minuter på sig och en fransman lägger hela fyra timmar på samma köp.

Det tar ungefär en timma att köpa ett klädesplagg i de flesta europeiska länder, men i Frankrike avslutas inte klädköp förrän efter nästan 4 timmar. I Slovakien å andra sidan tas snabba beslut vid köp av kläder: från det första klicket till det sista förflyter endast 20 minuter.

Eftersom tidslinjen gör skillnad på olika produktkategorier, är det möjligt att se att kläder vanligtvis ligger i mitten på tidslinjen med undantag för enkla t-shirts. Samtidigt tar det betydligt längre tid än genomsnittsplagget att hitta den perfekta klänningen – en tyska kan ta hela 27 dagar på sig att välja cocktailklänning.

De snabbaste varorna är solglasögon - i Italien tar ett sådant köp i snitt åtta minuter, medan EU-snittet är 26 minuter.
Leksaker och klockor brukar också vara snabba köp.
Möbler tar däremot längre tid. Polacker tar hela fyra dagar på sig att köpa en soffa, medan EU-snittet ligger strax under 44 timmar.

Vad är det då för nytta med att veta detta?

Joakim Borger, marknadschef på shopalike.se förklarar att det är viktigt att veta hur köpeprocessen fungerar beroende på vilka produkter man säljer.
– Har man en sajt är målet att konvertera besökare till att utföra köp. Beroende på hur köpprocessen ser ut för dina kunder i din produktkategori behöver designen på din sajt och hur du gör re-marketing anpassas därefter, säger han till dagenshandel.se.
Han framhåller också att de landsspecifika skillnaderna är viktiga att förstå eftersom de ger vägledning när man ska anpassa sajten efter nya marknader.

–Dessutom kan det vara en fråga om hur du ska kunna göra merförsäljning. Om dina kunder är mer spontana köpare i vissa produktkategorier kanske det är bättre att visa dem denna typ av produkter efter att de har lagt en första produkt i varukorgen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078