23948sdkhjf

Konsumtionen sjönk med 20 procent i januari

Januari är en mager månad, inte tu tal om det. Exakt hur mager den blev i år berättar Wrapp-index.


Wrapp är en belöningsapp som kopplas till användarens bankkort och kartläggningen är baserad på miljontals banktransaktioner .Den visar tydligt på vilka varuområden svenskarna väljer att lägga sina pengar, och hur stora marknadsandelar olika aktörer inom varje bransch gör.

Enligt Wrapps kartläggning av den svenska januarihandeln minskade med 20 procent, från 11.000 per person i december, till 8900 kronor i januari.

Det är främst barnprodukter, teknikprylar och kläder som svenskarna sparar in på. Exempelvis handlades det 53 procent mindre av barnprodukter i januari, jämfört med december. Wrapp Market Share Index visar även att BR Leksaker och Babyproffsen har ökat sina relativa marknadsandel med 4 procent respektive 2 procent under samma period.


Rusningen efter teknikprylar har stannat av efter en intensiv julhandel och faller med 28 procent under januari. Intressant nog tappar Elgiganten marknadsandelar under januari, motsvarande 10 procent. Dessutom minskar svenskarna klädkontot med 25 procent i januari.


Trots att konsumtionen minskar på alla fronter, är matvaruhandlare och reseaktörerna vinnare i januarihandeln. Svenskarna har nämligen ökat sitt resekonto med 46 procent och vårt matvarukontot med 12procent i januari. Ving och Ryanair är några av de som har ökat sina marknadsandelar i januari.


- Wrapp sitter på unik data när det gäller våra användares köpbeteende och kan genom våra användare visa hur det går för svensk handel i stort. Det är dock viktigt för oss att påpeka att vi alltid agerar utifrån användarens bästa intresse. Till exempel genom att använda deras data för att anpassa och skräddarsy erbjudanden som passar just dem och deras preferenser, säger Aage Reerslev, medgrundare och vd på Wrapp.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094