Koll på kund och marknadsandelar
Vid ett frukostmöte på fredagsmorgonen presenterade det svenska techföretaget Wrapp sin belöningsmodell som kopplas till betalkortet och sitt index som visar hur svenskarna väljer att konsumera.
Wrapps vd Aage Reerslev inledde med att exponera sitt eget köpmönster:
I hans mobil kommer alla transaktioner han gör upp i realtid, och de köp han gör hos anslutna detaljhandlare eller restaurangkedjor renderar honom dagligen små belöningar i form av rabatter. Beroende på hur mycket han spenderar inom olika varuområden är han graderad som guld, silver brons eller grön kund. Både han själv, hans bank och handlarna kan se att han spenderar mycket på teknik, går mycket på café, och att han trots att han inte tillhör målgruppen, lägger en del pengar på H&M.
– Detta är ovärderlig kunskap för handlare, som kan se vad jag har för preferenser och som därigenom har nyckeln till vad just jag som individ går igång på, säger han.
Wrapp startade redan 2011 som en digital och social presentkortstjänst. Den blev omåttligt populär och fick en hel miljon användare, men Aage Reslev förklarar att den var ganska begränsad. Så den lades ner och i stället lanserades en ny individuell belöningsmodell kopplad till kundernas bankkort.
Nu är sex banker inne som delägare och den nya appen, som lanserades 2016, sprids snabbt.
I höstas lanserades en ny tjänst kopplad till appen – Wrapps Marketshare Index.
Indexet bygger på alla transaktioner som anslutna kunder gör med sina kort – och det visar tydligt vilka marknadsandelar olika företag inom en bransch har.
Aage Reerslev exemplifierar:
–På Black Friday 2016 hade Elgiganten en marknadsandel på 39 procent, och deras julhandel gick också bra. Under samma tid låg Media Markts marknadsandel stilla. Det måste alltså ha varit något speciellt som Elgiganten gjorde, säger han, och förklarar att alla företag har koll på hur deras försäljning går och hur lönsamma de är, men det nya är att de nu kan jämföra sig med varandra.
Wrapps statistiker Anna Vendel visade åskådligt hur ett företag genom att rikta kampanjer till sina kunder, och då speciellt guldkunder, faktiskt kunde öka sina marknadsandelar betydligt.
Dagenshandel.se skriver månatligen om Wrapps index, sedan tjänsten startade i slutet av förra året.