Trender på Paperworld
Från det barnsligt lekfulla till det sparsmakat strama. Trenderna inom stationery - det som vi på svenska kallar kontorsvaror - följer tre spår.
På Paperworldmässan i Frankfurt i helgen visades de senaste trenderna för stationery, som den internationella termen lyder.
Trendutställningen visades av Claudia Herke från den tyska trendbyrån Bora Herke Palmisano .
Detta år har byrån funnit tre trender som de benämner "curious funfair" "solid grade" respektive "suitable solutions".
Den första barnsligt lekfull: glada färger, humor, barninriktad men många produkter har en twist som även tilltalar vuxna som inte tar sig själva på alltför stort allvar.
Solid grade handlar om vuxenhet. Produkterna i hög kvalitet utstrålar seriositet, det är genuint läder, självklart giftfritt naturgarvat och dyrt i datorväskor, skrivbordsunderlägg och mappar, det är högkvalitativ kartong och eleganta askar.
Suitable solutions handlar om praktiska och fräscha grejer som underlättar arbetslivet antingen man sitter på kontoret eller är på språng. Vitt dominerar men det finns också inslag av mjuka pasteller som i en serie häftapparater.
– Kraven på praktiska och effektiva lösningar är högre, arbetsplatsen ska inge välbehag och befrämja effektivitet. Den digitala utvecklingen har gjort oss till digitala nomader och det krävs produkter som underlättar rörligheten som praktiska väskor, smidiga mappar och fodral för mobiler. Många inreder också kontorsplatser hemma som ska vara lika effektiva som den på arbetet, säger Claudia Herke.
I sin presentation visade hon också på influenser från modeskapare som påverkar utformningen av kontorsmaterial.
– Även i valet av kontorsmaterial visar människan sina preferenser och sin personliga stil, säger hon.