Svenskt på Paperworldmässan
I dag avslutas mässan Paperworld på Messe Frankfurt. Dagens Handel har träffat svenska utställare i vimlet.
Hon visar en serie kort som säljs på Museum of Modern Art, MOMA, i New York.
Det är första gången som företaget ställer ut på Paperworld, tidigare han man ställt ut på Ambiente - världens största konsumentmässa som går i på Messe Frankfurt i mitten av februari varje år.
–Paperworld är mindre och mer specialiserad. Här känns det rätt för oss, säger Kim Lindeberg.
Hon berättar att företaget under många år ställt ut på Formex, men att de hoppar över det detta år:
– Formex är ett trevligt ställe att möta gamla kunder och kollegor, men man hittar inga nya kunder, och de gamla är oftast inte så intresserade av våra nya produkter. Här i Frankfurt möter man nya kunder från hela världen, och det finns en mycket större nyfikenhet. Vi får massor av frågor och montern har varit väldigt välbesökt, säger hon.
Nybrobaserade företaget Bigso AB har ställt ut på Ambiente i 20 år. I år är det andra gången man ställer ut på Paperworld.
– Förra året blev mycket lyckat, säger säljaren Tobias Strömdahl , och berättar att företaget hittade en rad nya internationella kunder.
Bigso designar kontorsvaror i hög kvalitet som tillverkas på en fabrik i Litauen. Förvaring, anteckningsböcker, och mappar hålls i strama färger. Kollektionerna har en utpräglat nordisk, minimalistisk stil. 85 procent av produktionen går på export.
Designern Jennie Arnesson förklarar att det är det lugna och naturnära som går bäst:
- Vi testade gult- men det gick inte alls, säger hon.
Hon menar att människor i dag vill ha eleganta och hållbara saker omkring sig på kontoret, och att det trots att digitaliseringen gjort fler grupper mer rörliga finns många som faktiskt arbetar på sitt kontor många timmar varje dag.
– Kontorsmaterial har blivit en del av inredningen idag, både hemma och på kontoret, det ska tåla att synas. Fina askar och boxar går bra, säger hon.