H&M omformulerar tillväxtmål
Det framgår av rapporten för det fjärde kvartalet.
Det nya målet, som gäller för 2017 och framöver, inkluderar både butik och online, betonar bolagets vd Karl-Johan Persson i rapporten.
Det tidigare målet var öka antalet butiker med 10 till 15 procent per år.
"Vi har idag en stark butiksportfölj med över 4 300 butiker vilket ger oss en unik närhet till våra kunder. En närhet som blir allt viktigare i en värld där det fysiska och digitala knyts ihop alltmer", skriver han i rapporten.
H&M ser positivt på sina möjligheter att såväl 2017 som framåt nå sitt nya mål om en omsättningstillväxt på 10-15 procent.
H&M:s nya omsättningsmål gäller i lokala valutor och här ökade bolagets försäljning under föregående verksamhetsår med 7 procent.
"Vi ser fram emot att under 2017 leverera starka kollektioner och kundupplevelser samt att lansera ett till två nya varumärken. Detta i kombination med pågående förbättringar samt våra satsningar inom omni-channel, varuförsörjningskedjan och avancerad data-analys gör att vi ser positivt på våra möjligheter att uppnå vårt nyformulerade mål både för 2017 och framåt", skriver H&M i sin rapport.