23948sdkhjf

Försäljningsvolymen ökade svagt i december

Detaljhandelsindex visar en ökad försäljningsvolym i sällanköpshandeln, medan dagligvaruhandeln minskade med 1,5 procent i volym i december 2016 jämfört med december 2015.
Totalt ökade försäljningsvolymen med 0,6 procent i december 2016 jämfört med motsvarande månad 2015. Dagligvaruhandeln minskade med 1,5 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 2,3 procent. Uppgifterna är kalenderkorrigerade.

Dyrare mat

Omsättningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,3 procent i löpande priser–maten hade således blivit något dyrare.

Trots att sällanköpshandeln ökade med hela 2,3 procent i volym, stannade omsättningsökningen på blygsamma 0,6 procent i löpande priser.

Den totala omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 0,9 procent mellan december 2015 och december 2016.

Detaljhandelns försäljning minskade med 2,9 procent mellan november 2016 och december 2016. Under den senaste tremånadersperioden (oktober-december) ökade försäljningen med 0,9 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (juli-september). Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.

HUI Research, Andreas Svensson kommenterar:

Försäljningen under årets sista, och viktigaste, månad hamnade med nöd och näppe på plus och julhandeln slog rekord igen.

Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på drygt 75,8 miljarder kronor, vilket motsvarar en tillväxt om 0,9 procent. Rekordet gäller även justerat för prisförändringar då försäljningsvolymen ökade med 0,8 procent.

Det preliminära resultatet för december var mycket svagare än vad HUI prognostiserat och tillväxttakten en av de lägsta under hela 2016.

Dagligvaruhandeln ökade sin försäljning med 1,3 procent. Hela tillväxten förklaras dock av prishöjningar. Den svaga kronan drev upp priserna på importerade livsmedelsvaror såsom frukt, grönsaker och fisk.

I volym minskade dagligvaruhandelns försäljning med 0,1 procent. Konkurrensen mot restauranghandeln fortsatte därmed att göra sig hörd även under december månad då matlagning i hemmet står i centrum.

Sällanköpsvaruhandelns försäljning växte med svaga 0,6 procent i december.

Vinnarbranschen blev heminredningshandeln, vars försäljning ökade med 11,2 procent.

Modehandeln och sporthandeln, som hade en fantastisk novemberförsäljning, fick se sig slagna i december och tillväxttakten blev negativ.

Black Friday påverkar

En möjlig syndabock bakom den svaga julhandeln är Black Friday, en shoppinghögtid som växer i omfattning för varje år. Tesen är att Black Friday omfördelar försäljning från december till november samtidigt som lönsamheten minskar i framförallt sällanköpsvaruhandeln när varor kampanjas ut under shoppinghögtiden.

Analyseras försäljningsstatistiken ger den också fog för tesen. Decemberförsäljningen har minskat i betydelse samtidigt som november ökat.

Ur försäljningssynpunkt kan det därför vara motiverat att analysera november och december ihop. Detaljhandelns totala försäljning, i löpande priser, landar då på närmare 3 procent, vilket får anses vara en godkänd tillväxttakt mot bakgrund av förra årets rekordstarka utveckling.

Avmattning

Den svenska detaljhandelns preliminära helårsutveckling år 2016 landade på 3,3 procent, vilket motsvarar en försäljning om drygt 750 miljarder kronor. En inbromsning har börjat skönjas och under 2017 bedöms tillväxten mattas av ytterligare. Hushållens köpkraft ligger för närvarande på en mycket hög nivå och kommer att ha svårt att växa i samma takt som tidigare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062