23948sdkhjf

Snart dags för årets första modevecka

Visningar, kollektionspresentationer och celebert besök av en tv-seriestjärna står på programmet när Stockholm än en gång slår upp dörrarna till modevecka. Somligt är öppet enbart för branschfolk och press, annat för intresserad allmänhet.
Denna gång äger Fashion Week Stockholm rum 29-31 januari, söndag till tisdag, med höstens och vinterns modekollektioner i fokus.

Under modedagarna visar, i olika format, bland annat Ida Sjöstedt, House of Dagmar, Rodebjer, Hope och Ida Klamborn kommande säsongs mode.

En återkommande och viktig pusselbit i modehändelsen är talangprogrammet Swedish fashion talents. 30 januari är det dags för den visningen, i regi av Swedish Fashion Council.

Mode- och entreprenörsinspiration

Samma dag kommer Emmy-nominerade Girls-kostymören Jenn Rogien (se bild) till Stocholm för att tala om hur man tänker när man skapar mode och stil för film och TV-serier och hur det påverkar en designers tänk.



Nästa dag är det, inom samma ramprogram, plats på scenen för Fanny Moizant, medgrundaren av lyxaktören Vestiaire Collective. Denna handelsplats har över fem miljoner medlemmar i 47 länder och säljer en utvald blandning av kläder och accessoarer med 25 000 nya produkter varje vecka. Tidningen Forbes utnämnde Fanny Moizant år 2016 till en viktig spelare inom lyxindustrin som ”kombinerar kvinnligt ledarskap med en stark vision för var modebranschen är på väg”.

De båda besöken ingår i seminarieprogrammet och är öppet för allmänheten.

På plats i nytt museum

Öppet för allmänheten är också måndagens och tisdagens visningar/presentationer med artistkollektivet RMH (med bland annat Adam Tensta och Silvana Imam) i samarbete med sex streetweardesigners på Scenkonstmuseet, ett nygammalt museum som kombinerar musik och scenkonst. Den som går på modeveckans event här, kommer att vara bland de allra första att träda in i museet i sin nya skepnad, på Sibyllegatan mitt i stan.

Berns och Kulturhuset Stadsteatern är officiella visningsarenor. På Stockholms auktionsverk kan bransch och allmänheter se smycken och accessoarer på tisdagen.

Arrangörer är, som vanligt, ASFB och Patriksson. Medarrangör, är liksom förra säsongen Xperience group, ett nätverk av varumärkesbyråer. Övriga partners inkluderar exempelvis Mall of Scandinavia.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.058