Fokusera på kunden
En timme senare trippar jag iväg på lätta, mjuka fötter utan att ha belastats med några påsar med varor.
Inget tillskott till mina redan fulla garderober.
En av årets julgåvor var ett presentkort på pedikyr - en behaglig upplevelse. En annan gåva var ett antal luncher till skolbarn i flyktingläger. Lätt att bära.
För ett par decennier sedan var köpcentrumet en plats dit jag gick för att till en överkomlig peng få tag på livets nödtorft – ett par byxor, ett strykjärn, barnstövlar, dammsugarpåsar... och kom ut med tilltjatad My Little Pony-tröja.
I dag kommer dammsugarpåsarna i brevlådan, och behöver jag ett underlakan, ny elvisp eller madrass beställer jag det på nätet.
Köpcentrumet har en helt annan funktion för mig.
I dag fungerar det som en mötesplats, ett ställe för koncentrerat arbete, en stunds avkoppling mellan möten. Jag går dit för att få idéer, inspireras, tänka, producera, bli ompysslad och äta.
Ibland även nöjesshoppa – självklart- men det ligger en bit ner på listan över det jag gör i mitt favorit-köpcentrum.
Snart kommer det troligen bli än mer sällan som jag bär hem en påse.
2017 års stora trender är ”retailtainment” , omnikanal och konceptbutiker - detta enligt min vän Ulf Tillander på IFS som trendspanar på Dagens Handels gästblogg.
Hans poäng är att butikerna inte längre kommer att vara butiker i konventionell mening – det blir fler konceptbutiker där man inte längre fokuserar lika hårt på att sälja produkter, utan mer på att lära ut hur produkterna ska komma till största glädje. På Kungsgatan i Stockholm finns North Faces konceptbutik som håller träningskvällar, Alewalds som hjälper sina kunder med Vasaloppsförberedelser och Stadium Pulse som fokuserar på löpanalyser och träningshjälp.
Butiksupplevelsen blir större, och varan kan tas hem direkt i påse – eller skickas.
Brittiska detaljhandelsgurun Mary Portas som jag träffade i Cannes på senhösten menar att prisjakten minskar till förmån för förtroende – och att delningsekonomin blir viktigare:
– Varför ska man egentligen äga så mycket?
Eller som en köpcentrumfastighetsägare nyligen uttryckte det:
− Släpp fokus på produkten och fokusera på kunden!