Digital B2B får upp farten
E-handel har hittills mest riktat sig till konsumenter, men nu upptäcker allt fler företag hur mycket de har att vinna på att handla via nätet.
Svenska företag på god väg. 57 procent säljer redan digitalt till andra företag.
Stark tro på tillväxt. 93 procent tror att den egna digitala försäljningen till andra företag kommer att öka under de kommande tre åren.
Stor insikt om betydelsen av digital försäljning. 52 procent av de företag som ännu inte säljer digitalt, planerar göra det inom tre år.
Undersökningen ”Svensk B2B-handel 2016”, genomförd av B2B-byrån Hägvall & Sjöman på uppdrag av Litium, visar att ökad försäljningspotential är viktigaste anledningen till att vilja satsa på digital B2B-handel. Andra skäl är behov av förenklad administration och att bättre kunna tillgodose kundönskemål.
– Det är uppmuntrande att se att så många B2B-företag redan idag säljer digitalt, säger Henrik Lundin, vd på Litium, och att de som inte gör det, inser hur viktigt det är. De närmaste åren kommer allt fler B2B-företag utöka sin digitala närvaro. Samtidigt kommer upplevelsen för inköpare att likna det vi väntar oss som kräsna konsumenter. Det ska bli väldigt spännande att vara med i den utvecklingen.
Global marknad
Internationella analytikerfirmor som Gartner, Forrester och Accenture spår att den globala digitala B2B-handeln kommer att öka med 15 procent årligen, för att om fem år omsätta svindlande 10,8 biljoner kronor, dubbelt så mycket som B2C-marknaden. Ökad konkurrens från utlandet är också ett skäl till att det svenska intresset nu ökar.
Drygt tre fjärdedelar av svenska företag med omsättning på över 200 miljoner kronor har idag digital B2B-handel, men medelstora företag är inte långt efter, 40 procent av företag med omsättning på mellan 100 och 200 miljoner och 41 procent av de med omsättning på 20-100 miljoner kronor har digital B2B-handel.
Så varför satsar inte fler? Ett hinder som anges i undersökningen är att B2B-affären är mer komplex, men invanda rutiner och arbetssätt anges också som problem. Det krävs att våga tänka nytt, omdefiniera roller och etablera nya processer.
Om undersökningen
Undersökningen omfattar 118 företag som representerar ett brett urval av branscher och storlekar. Den genomfördes via en webbenkät under september-november 2016.