De är bäst på eko-mat
- Näthandeln visar extremt höga ekoandelar hos alla aktörer, mellan 15 till 25 procent hos de flesta. Det är spännande eftersom det visar på den potential som även borde finnas i den fysiska detaljhandeln, säger Cecilia Ryegård, chefsanalytiker på Ekoweb.
Ekoweb konstaterar att 2016 blev ett nytt rekordår för försäljningen av ekologiska livsmedel i Sverige. Den ekologiska livsmedelsförsäljningen ökade med 3,9 miljarder kronor till 25,4 miljarder kronor under året. Ekoandelen ökade från 7,7 procent till 8,7 procent.
Näthandeln ekointensiv
Näthandeln sticker ut med ekoandelar upp till 25 procent.
Den ekologiska marknaden har nu vuxit i 20 år i rad och förväntas fördubblas inom nästa 10 års period, skriver man i rapporten.
De är "bäst i klassen"
Den aktör som ökade sin ekoförsäljning värdemässig mest under året var Systembolaget (+33%). Ekoöl är en starkt bidragande faktor. Därmed hamnar Systembolaget med sin ekoförsäljning på 4,5 miljarder kronor på andra plats på ekolistan räknat i värde.
Ica ligger i topp med sin 7,9 miljarder.
Men räknar man på andel av försäljningen ligger Coop med sina tio procent högst upp på listan.
Nya vanor
- De svenska konsumenterna visar fortsatt stort intresse för ekologiska livsmedel. Många aktörer rapporterar också om att man ser ett adderande beteende i konsumtionsmönstret, säger Cecilia Ryegård och fortsätter:
– De som tidigare kanske bara köpte mjölk, kaffe och bananer har regelbundet börjat lägga ner andra, nya ekoprodukter i varukorgen, som charkråvaror, müsli och citroner, som samtliga är produktgrupper som vuxit starkt. Samtidigt tillkommer det också helt nya ekokonsumenter, ofta med fokus på sin egen och familjens hälsa.
Om Ekoweb: privat, politiskt obunden marknadsbevakare specialiserad på ekologisk sektor sedan 19 år tillbaka.