23948sdkhjf

De tre blir Qliros fokusområden

Qliros reviderade strategi innebär framför allt att e-handelskoncernen satsar mer än tidigare på betaltjänster och mode, och att investeringarna där kommer att öka på bekostnad av dem i leksaker (Lekmer) och kosttillskott (Gymgrossisten).

Det säger Qliros vd Marcus Lindqvist till Nyhetsbyrån Direkt på onsdagen efter bokslutskommunikén, som föregicks av ett pressmeddelande om reviderad strategi och nya finansiella mål för tre nydefinierade kärnområden: näthandlaren och "marknadsplatsen" CDON, modesajten Nelly med kringsajter och betaltjänsten Qliro Financial Services, som erbjuder betallösningar och avbetalningsköp.


– Vi kommer gradvis att investera mer i verksamheterna än tidigare, och vi fokuserar också mer efter att tidigare ha spritt ut investeringarna, säger han om bolagets reviderade fokus, utan att ange några historiska eller planerade investeringsbelopp.


Han säger också att talet om ökade investeringar framöver inte ska förstås som enbart kostnader som ska bokföras som ökade tillgångar, utan även handlar om organisationsförändringar och högre rörelsekostnader.


– Det ska heller inte tolkas som att det kommer att ske några dramatiska skillnader i resultat- och balansräkningar, utan mer som att vi kommer att styra våra investeringar och fokusera våra krafter in i de här tre affärsområdena [Marketplace, Fashion och QFS, red anm].


Att fokus styrs bort från leksaker och kosttillskott handlar om att dessa är mer mogna segment än modebranschen, säger han vidare. Qliro tror på branschkonsolidering för både Lekmer och Gymgrossisten, men Marcus Lindqvist vill ännu inte resonera om vilken roll, köpare eller säljare, man ska spela i eventuella strukturaffärer.


Qliro diskuterar i dagsläget olika alternativ med rådgivare, säger vd:n på temat. Han nämner att både Lekmer och Gymgrossisten har starka positioner tack vare höga volymer, något som bör tas vara på, men vill inte utveckla vad rådgivardiskussionerna består av eller hur långt de har kommit.


I sitt pressmeddelande anger Qliro tre nya finansiella mål, varav de första två - de som berör CDON och Nelly - saknar tidsangivelser.


Marcus Lindqvist säger om detta att målen ska tolkas som att de ska nås "över tid" och att det ska ske en "tydlig riktning" mot målen, som ligger klart över nuvarande nivåer.


En klar tidsangivelse lämnar han dock: under 2018 ska externa aktörers andel av affärsvolymen i QFS uppgå till 50 procent, mot 20 procent under det senaste kvartalet. Volymen steg då med 8 procent till drygt 1 miljard kronor i verksamheten, som bland annat går ut på kundfinansiering och har storleken på och utvecklingen för lånestocken - utestående kundkrediter - som viktigaste intäktsmotor.


Den största intäktsposten utgörs av "Övriga intäkter" (vid sidan av ränteintäkter), något Marcus Lindqvist förklarar med till exempel uppläggnings-, faktura- och påminnelseavgifter. Storleken på dessa tillsammans med avbetalningsräntorna kan illustreras av att den effektiva räntan i näthandelsköp på CDON:s hemsida anges till 33,77 procent, baserat på exempelköp om 5.000 kronor som betalas över 12 månader.


Det är dock långt över Qliro Financial Services egen lönsamhet, men bolaget siktar på att få behålla mer av intäkterna genom att minska andelen extern finansiering - nu lånas pengar av Nordea till hemlig ränta - med inlåning från allmänheten, något som kräver ett finansmarknadstillstånd.


Tidigare väntades ett besked om detta till årsskiftet, men ännu har Finansinspektionen inte satt ned foten. Det finns dock ingen enskild stötesten, enligt Marcus Lindqvist.


– Det handlar om att bygga en organisation som möter de krav Finansinspektionen ställer. Vi anser att vi har en sådan organisation på plats, säger han utan att vilja ange varför Finansinspektionen åtminstone ännu inte tycks dela denna uppfattning.


Marcus Lindqvist påpekar vidare angående de nya målen att rörelsemarginalmålet (ebitda) på minst 6 procent inom modedelen visserligen kan tyckas lågt, inte minst i ljuset av att andelen private label-försäljning, som är mer lönsam än märkeskläder, stiger - något en analytiker påpekade under rapportkonferensen - men han säger att det är för att Qliro vill ha flexibilitet att göra investeringar.


– Vi ser flera möjliga nya nischer och segment, säger han om framtida modesatsningar, men vill av konkurrensskäl inte precisera.


Beträffande främsta vapen mot konkurrenten och sfärkollegan Zalando säger Marcus Lindqvist att Qliro genom Nelly är mer nischat mot unga kvinnor än Zalando. Herrkonfektionsdelen NLY Man ingår visserligen i det som definieras som framtida kärnverksamhet, men detta kan enligt vad Qlirochefen säger till Direkt komma att omvärderas.


Qliros aktie hade strax efter klockan 13 på onsdagen stigit med drygt 20 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.05