Adlibris resultatstärker
Adlibrisgruppen ökade omsättningen med 21 procent under förra året och stärker samtidigt resultatet. – Vi har haft ett mycket starkt 2016. Med vår tillväxt på 21 procent ökar vi sannolikt mer än e-handelsmarknaden som helhet, säger vd Johan Kleberg.
I Adlibrisgruppen ingår e-handelssajterna Adlibris, Discshop, Bamba, Kökets favoriter och Odla.
Gruppen omsatte 1 775 miljarder under 2016. Resultat har man inte gått ut med än, med vd Johan Kleberg säger så här:
– Vi gör ett markant starkare resultat jämfört med förra året, detta samtidigt som vi gjort stora satsningar i Finland, Norge och i det som för oss är nya produktkategorier som leksaker, baby och pyssel.
Ställer om från renodlad bokhandel
Adlibris är verksamt i Sverige, Norge och Finland och ökade under 2016 bokförsäljningen på samtliga marknader. Totalt uppgick Adlibris bokförsäljning till 1,519 miljarder. Det är en ökning med 17 procent från föregående år.
Adlibrisgruppens försäljning inom andra produktkategorier ökade med 49 procent . De största produktkategorierna inom Adlibrisgruppen efter böcker är DVD/spel, leksaker/baby och pyssel/DIY.
– Vi börjar nå stor försäljning inom för oss relativt nya områden och i omställningen från en dedikerad bokhandel på nätet till ett e-handelsföretag lyckas vi samtidigt fortsätta ta marknadsandelar och behålla passionen inom det område som ligger oss allra varmast om hjärtat: böcker, någonting vi är väldigt stolta över, säger Johan Kleberg.
En såld bok var tredje sekund
Adlibris sålde i snitt en bok var tredje sekund under 2016 och den bästa försäljningsdagen på året var den 12 december. Den kommun i Sverige där bokförsäljningen ökade mest var Vetlanda följt av Strömsund och Nyköping.
Under 2016 breddade Adlibris verksamheten till en ny plattform och gick in som återförsäljare av böcker på CDONs marknadsplats. Man utökade även sin service till kunderna och öppnade ett e-handelsombud i fysisk butik på Regeringsgatan i Stockholm: Adlibris Marknad.