Qliro: Ny strategi och nya finansiella mål
Nu ska e-handelskoncernen Qliro fokusera verksamheten genom affärsområdena Marketplace, Fashion och Financial Services.
Det framgår av ett pressmeddelande.
De nya långsiktiga finansiella målen:
* Affärsområde Marketplace ska nå en organisk bruttotillväxt (Bruttoförsäljningsvärde - GMV) om i genomsnitt 10 procent per år och generera ett rörelseresultat, före av- och nedskrivningar, om 1-2 procent i relation till GMV.
Bruttoförsäljningsvärdet 2016 steg med 1 procent totalt till 2.069 miljoner kronor, och med 56 procent hos externa återförsäljare till 350 miljoner kronor. Den justerade ebitda-marginalen, räknat på totalt bruttoförsäljningsvärde, sjönk till 0,25 från 0,9 procent.
* Affärsområde Fashion ska nå en organisk tillväxt om i genomsnitt 8 procent per år och generera en rörelsemarginal (ebitda) om minst 6 procent.
Försäljningstillväxten 2016 för Nelly, som omfattar det som ska ingå i "Fashion", uppgick till 4 procent och den justerade rörelsemarginalen (ebitda) var 4,8 procent (2015 -1,0 procent).
* Affärsområde Financial Services ska under 2019 uppnå ett rörelseresultat (ebtda) om lägst 150 miljoner kronor.
Utfallet 2016 var 16,6 miljoner kronor (-22,6).