Brutal omställning väntar handeln
Dystert eller dystrare, det är de två smaker framtiden kommer i enligt Svensk Handels nya rapport ”Det Stora Detaljhandelsskiftet”. I alla fall om perspektivet är den traditionella butikshandeln.
Enligt rapportens framtidsscenarier kommer e-handeln att öka med 12 eller 17 procent per år i genomsnitt. Det innebär i det lägre alternativet att e-handeln till svenska konsumenter omsätter knappt 200 miljarder kronor 2025, och i det högre alternativet knappt 300 miljarder kronor.
Enligt det lägre alternativet går den faktiska e-handelstillväxten om butikstillväxten redan 2019, medan det högre alternativet skulle ge en ”Peak butik”, en avstannad butikstillväxt 2021.
Enligt scenariot med lägre tillväxt för e-handeln skulle antalet butiker i sällanköpshandeln minska med 5 800 till 41 000 år 2025. Enligt det högre scenariot skulle hela 10 800 butiker försvinna och bara 36 000 återstå.
Antalet anställda i butikerna minskar med 21 800 eller 41 800 till 156 000 eller 136 000 från dagens 177 800.
Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg visade också på att den växande e-handeln påverkat lönsamheten i branschen, särskilt för de redan minst lönsamma företagn.
– Handeln är den bransch som har högst konkursfrekvens, sade han. Det som är mest skrämmande är att vi i Sverige hittills inte haft lågkonjunktur och digitalisering samtidigt.
Sammanfattningsvis visar rapporten att handeln genomgår en kraftig och accelererande digital transformation. Det kommer ny konkurrens från i första hand utländska e-handelsaktörer. Digitaliseringen pressar både priser och marginaler. 2025 har sällanköpshandeln betydligt färre butiker och mindre personal än i dag.
Mia Brunell Livfors , vd i Axel Johnson AB och styrelseordförande i Axfood, lyfte också fram fyra punkter som påverkar framtidens handel:
• Kunden har makten
• Plattformsekonomin
• Branschglidningen och
• Värderingsdriven konsumtion
– Man kan inte stoppa utvecklingen. Att den är exponentiell gör att man heller inte kan använda historiska data i så stor utsträckning för att bedöma framtiden.
När det gäller dagligvaror pekade hon bland annat på att i England gör 10 procent av kunderna sina matinköp online.
– När maten väl migrerar till online påverkar det hela handelslandskapet sade hon.
Det bästa överlevnadsreceptet är enligt henne att vara paranoid.
Enligt Svensk Handels vd Karin Johansson ställer utvecklingen krav på både kompetensutveckling och lönespridning.
– Dagens lageravtal har rötter från 30-talet. Vi måste ha ett nytt modernt lageravtal på plats, sade hon, med syftning på den kommande avtalsrörelsen.
Joachim Björk/Fri Köpenskap
Hela rapporten går att läsa här:
http://www.svenskhandel.se/globalassets/dokument/aktuellt-och-opinion/rapporter-och-foldrar/e-handelsrapporter/det_stora_detaljhandelsskiftet_svenskhandel_20170120.pdf