Stockholmarnas favvocentrum utsedda
Mall of Scandinavia petades från förstaplatsen av gamla favoriten Täby Centrum.
Evimetrix arbetar med att analysera vad som påverkar kundnöjdheten mest och vad köpcentrumen behöver prioritera och rankingen är ett led i detta arbete.
Undersökningen är genomförd via en webbenkät riktad till allmänheten i Storstockholm. 1 800 personer har uttalat sig om totalt 50 centrumanläggningar.
"För att få nöjda kunder är det viktigt att lokalerna är trivsamma och att centrumet har en trivsam atmosfär. Självklart har faktorer som utbud av affärer och kvalitetsnivån i centrumets affärer också betydelse för bedömningen", skriver Evimetrix på sin hemsida.
Det centrum som Stockholmarna anser är mest trivsamt (lokaler och atmosfär) är Täby centrum. Förra årets vinnare, Mall of Scandinavia, kommer på andra plats och NK på tredje. Vad gäller utbudet av affärer återtar Täby Centrum även här första platsen från Mall of Scandinavia. Sickla Köpkvarter tar tredjeplatsen vad gäller utbud av affärer och petar därmed ner lokalkonkurrenten Nacka Forum till en fjärdeplats.
Åhléns City vinner besöksligan, för femte året i rad. Gallerian som genomgår en omfattande omdaning kommer trots detta på andra plats följt av NK.
Kategorin årets klättrare – som infördes förra året – tilldelas i år Ringen Centrum. Priset går till det centrum som haft den bästa utvecklingen av sitt Nöjd Kund Index – NKI. Mest av alla ökade alltså Ringen Centrum, följt av Stockholm Quality Outlet och Orminge Centrum.
Från de vinnande köpcentrumen kommer en rad positiva kommentarer:
- Det här resultatet fastställer Täbys position som hela Stockholms favoritcenter, säger Erika Lundström , centrumchef för Täby Centrum. Det visar styrkan i vårt breda utbud och det gläder oss verkligen att våra besökare uppskattar centrumets fyrstjärniga service och våra unika och attraktiva varumärken.
Liljeholmen har utsetts till bästa stadsdelscentrum för femte året i rad.
- Vi stolta över att ännu en gång blivit utsedda till Stockholms bästa stadsdelscentrum av våra kunder, säger Magnus Bergman , regionchef på fastighetsägaren Citycon.
Han framhåller att Liljeholmstorget är en trivsam och lättillgänglig mötesplats med ett bra utbud av butiker, service, restauranger och caféer, något som kunderna tydligt uppskattar.
- Priset är en bekräftelse på att Citycons strategi att satsa på urbana, dagligvarubaserade köpcentrum håller över tiden, säger han.