Svensk Handel varnar för butiksdöd
E-handel och priskrig gör att det kommer finnas betydligt färre butiker i Sverige framöver. Detta enligt branschorganisationen Svensk Handel.
Siffrorna kommer från rapporten ”Det Stora Detaljhandelsskiftet” som presenteras i dag.
Rapporten har tagits fram av HUI Research på uppdrag av Svensk Handel.
Den dystra prognosen grundar sig på att e-handeln växer lavinartat. I dag står den för 8 procent av den totala omsättningen. Men blickar man bara tio år framåt kommer den stå för mellan 20 och 30 procent, tror Svensk Handel.
- Vi går mot en arbetsmarknad där det är väldigt tufft, säger vd Karin Johansson till Di.
Det stora detaljhandelsaktörerna som Ikea och H&M förväntas ta marknadsandelar globalt.
Karin Johansson pekar på att det framför allt är mindre handelsföretag som får svårt att klara sig, när kraven på digitalisering ökar och hon berättar att tre handelsföretag går i konkurs varje dag.
Hon förutspår också att fler branscher kommer att få känna på den prispress som redan drabbat elektronik och bokhandel.
–I England är e-handeln med matvaror oerhört mycket större än i Sverige, och det har också inneburit ett mycket tuffare priskrig på matsidan, säger Karin Johansson till Di.